Zawieszenie samochodu

Długie wakacyjne podróże to czas, w którym chcemy aby nasz pojazd prowadził się jak po sznurku. Jakiekolwiek stuki, luzy czy też ściąganie samochodu na jedną stronę to niepożądane objawy i sygnał, że z naszym samochodem dzieje się coś niedobrego.

Ściąganie samochodu w którąkolwiek stronę przy jeździe na wprost to awaria, której przyczyna najczęściej wynika z wjechania w wyrwę w asfalcie czy też zbyt dynamiczne najechanie na krawężnik. Skutkiem takiej sytuacji może być zmiana ustawień pracy zawieszenia. Brak tak zwanej zbieżności kół niekorzystnie wpływa na stan elementów zawieszenia. Najbardziej jednak cierpi na tym ogumienie. Nierównomierne ścieranie się bieżnika nie pozwala na użytkowanie opon tak długo jak określił to producent. Zwiększony hałas jak i pogorszenie właściwości jezdnych to dodatkowe czynniki, które powinny dać nam do myślenia.

Układ kierowniczy – jako element zawieszenia

Najczęściej wymagającymi wymiany elementami układu kierowniczego i zawieszenia są końcówki drążków i łączniki stabilizatora. Ulegają one uszkodzeniu w trakcie wjechania w nierówność podczas pokonywania zakrętu (na skręconych kołach). Uszkodzone łączniki zdiagnozować można podczas powolnej jazdy po nierównej nawierzchni – w przypadku uszkodzenia z układu zawieszenia dochodzą wyraźne stuki. Natomiast wybite końcówki drążków sprawdzimy wyłącznie na podnośniku. Gdy podczas poruszania kołem na boki (jak w trakcie skręcania) czuć wyraźne luzy – końcówki podlegają wymianie.

Wahacze i sworznie

Wahacze i ich sworznie to następne elementy, które podczas jazdy po dziurawych drogach potrafią zawieść. Problem objawia się przez stuki z okolic kół, niezależnie od jakości drogi. Niektórzy producenci używają wahaczy z niewymienialnym sworzniem, przez co wymianie ulega cały podzespół.

Sprężyny zawieszenia

Gdy zauważymy, że nasz pojazd podczas postoju jest przechylony na jedną stronę, może świadczyć to o uszkodzonej sprężynie zawieszeniaObjawy tej usterki spostrzec można również podczas powolnych manewrów na parkingu, a są nimi odgłosy „strzelania”. Po wymianie uszkodzonych sprężyn konieczna jest kontrola geometrii kół. Sprężyny zalecamy wymieniać parami – charakterystyka pracy i wysokości nowych oraz starych sprężyn mogą znacząco się różnić. Ponadto często – jak i w przypadku żarówek – kiedy wymienimy jedną to w niedługim czasie do wymiany będzie druga…

Amortyzatory

Uszkodzone amortyzatory ujawniają się poprzez kołysanie nadwoziem, tak zwane nurkowanie podczas hamowania czy też wycieki środka smarującego w amortyzatorach. Bardzo cierpi na tym również prowadzenie pojazdu.

Należy pamiętać, że układ zawieszenia to bardzo ważne podzespoły, odpowiadające za nasze bezpieczeństwo. Dlatego powinno się przynajmniej raz do roku dokonać szczegółowej inspekcji poszczególnych części. Dzięki temu będziemy cieszyć się nienagannym prowadzeniem samochodu przez długi czas.

W naszym sklepie znajdą Państwo elementy zawieszenia do większości pojazdów.

Oceń ten wpis!

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *