Wahacze – wymiana.

Zastanawiasz się czy jest sens kupować całe wahacze kiedy można zmienić same tuleje?

Po co przepłacać za kompletny zestaw skoro można wymienić wyłącznie uszkodzone egzemplarze?

Aby odpowiedzieć na te pytania musimy rozłożyć wahacze na czynniki pierwsze.

Wahacze to główne elementy pracujące w konstrukcji zawieszenia samochodu. Ich sprawność jest kluczowa dla cichej i poprawnej pracy całej konstrukcji.

Wahacze metalowe

Tego typu wahacze najczęściej posiadają wymienne elementy składowe, dzięki czemu ich obsługa okazuje się być najtańsza, a sam wahacz długowieczny. Zamiast zakupu całego elementu wystarczy kupić tuleje oraz sworzeń. Stare tuleje wystarczy wyprasować i wprasować nowe, sworznie natomiast odkręcamy lub rozwiercamy nity i montujemy nowe. Okazuje się jednak, że producenci samochodów od jakiegoś czasu stosują ten typ wahacza zdecydowanie rzadziej. Czy istnieją jakieś wady takich rozwiązań? Metal, z którego zbudowane są wahacze, może ulegać korozji co może powodować odkształcenia materiały czy też niestabilne działanie wymiennych elementów albo utrudniony sam ich montaż. Dostępność nowych kompletnych wahaczy metalowych okazuje się jednak być nie mała, dlatego też w przypadku korozji głównych elementów wahacza nie ma problemów z jego zastąpieniem świeżym egzemplarzem. Stąd też jedyny powód jaki przychodzi do głowy to wszechobecna mania montażu podzespołów podlegających kompleksowej wymianie – stąd też stosowanie wahaczy aluminiowych…

Wahacze aluminiowe

Materiał tego typy wahacza jest na tyle mocny, aby spełniać swoją rolę w zawieszeniu oraz przekazywać obciążenia pomiędzy kołami, a karoserią i jednocześnie na tyle słaby, aby móc wykluczyć w nim wymianę podzespołów. O ile tuleje niekiedy daje się wymienić, to sworznie w takich wahaczach zdecydowanie są niewymienne – zostaje jedynie ich regeneracja. Materiał jest podatny na pęknięcia stąd też sami producenci części produkują jedynie całe wahacze. Plusem jest brak korozji takiego wahacza, jednak niewiele to wnosi przy możliwości jedynie kompletnej wymiany.

Wymiana zestawu czy pojedynczych wahaczy?

Niektóre modele jak na przykład Audi A4, A6 czy VW Passata posiadają przednie zawieszenie wielowahaczowe. Wymiana wahaczy wiąże się z wymianą elementów oraz ustawieniem zbieżności na koniec procesu wymiany. Wymiana kompletu na pewno okaże się bardziej sensowna w przypadku kiedy większość z pojedynczych wahaczy nadaje się już do wymiany lub koszt kilku pojedynczych wahaczy okazuje się zbliżony do kompletnego zestawu. Brać należy również pod uwagę wahacze, które noszą ślady zniszczenia manszet ochronnych – może to zwiastować ich niedługą zdatność do poprawnego działania. Wtedy uwzględnić należy ponowną robociznę i ustawianie zbieżności.

Wymiana samych tulei w wahaczach aluminiowych

Jeśli produkowane są tuleje do danego wahacza to oczywiście możliwa jest wymiana takiego elementu również w wahaczu aluminiowym. Producenci samochodów często nakazują wymianę tulei jednorazowo wyłącznie w oryginalnych elementach, co jest dosyć trafne w tym przypadku. Tuleje w wahaczach aluminiowych powinny być wymieniane wyłącznie raz ze względu na materiał z jakiego zrobione są te wahacze.

Zawieszenie wielo-wahaczowe vs klasyczny mc pherson – oś przednia

Konstrukcja kolumny wielowahacza polega na pracy w oparciu o dwa wahacze poprzeczne. Pierwszy trzyma zwrotnicę oraz amortyzator od spodu, drugi umieszczony jest nad zwrotnicą, z którą połączony jest łącznikiem. Oczywiście są różne typy wielowahaczy i konstrukcyjnie mogą się różnić od naszego opisu. Ruch pionowy zawieszenia wykonywany jest przy udziale wszystkich wahaczy – dolny element zajmuje się pracą zawieszenia natomiast górny stabilizuje tę pracę. Powoduje to zmniejszenie obciążenia na kolumnach amortyzatorów, a sam skok zawieszenia nie ma tak znaczącego wpływu na geometrię jak w przypadku kolumny McPhersona z pojedynczym wahaczem. Amortyzatory nie są zależne od zwrotnicy dlatego podlegają mniejszym obciążeniom dzięki czemu cały układ lepiej izoluje nierówności i charakteryzuje się większą stabilnością i sztywnością pracy zawieszenia.

Zawieszenie wielowahaczowe vs belka skrętna

Konstrukcja niezależnego działania kół tylnej osi również charakteryzuje wyższa precyzja prowadzenia, pokonywania nierówności oraz stabilność toru jazdy. Podczas kiedy oś z belką skrętną wykonuje ruchy poprzeczne, przez zależną od siebie pracę obu kół osi sprawia wrażenie małej stabilności toru jazdy. W zawieszeniu wielowahaczowym oba koła pokonują własną drogę – bez konieczności reagowania na nierówności koła po drugiej stronie belki.

Tak więc zawieszenie wielowahaczowe jest zdecydowanie bardziej stabilne w prowadzeniu
i zachowaniu auta na drodze.

Marcin z superparts

Wahacze – wymiana tulei, całych kompletów wahaczy czy pojedynczych sztuk?
Ocena: 5 z: 3

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *