Każdy wie, że silnik podczas pracy ogrzewa się do wysokich temperatur – w zimę następuje to wolniej, w lato natomiast szybciej. Kłopoty z „sercem samochodu” występują jednak niezależnie od pory roku. Coraz częstszym problemem, który spędza sen z powiek wielu kierowców jest niedogrzewanie się jednostki napędowej. Jak sobie z tym radzić i gdzie zazwyczaj tkwi problem? Dowiedzcie się już teraz! 

Odpowiednia temperatura silnika

Silnik to element, który wyjątkowo prężnie pracuje podczas jazdy samochodem. Jego wysoka temperatura jest oczywiście efektem ubocznym procesu spalania, który zachodzi właśnie w tym miejscu. Jak się jednak okazuje, optymalna wartość temperatury jest określana na podstawie ciepła płynu chłodniczego. Dlaczego? To właśnie od jest odpowiedzialny za studzenie silnika – transportuje powstałą energie cieplną prosto do chłodnicy. Specjaliści zgodnie określają, że optymalna temperatura płynu chłodniczego wynosi około 90 stopni Celsjusza. 

Występowanie zarówno zbyt ciepłego, jak i zbyt zimnego silnika niesie za sobą szereg niefortunnych zarówno dla samochodu, jak i dla naszego portfela konsekwencji. Możemy łatwo wywnioskować, że z niedogrzaniem mamy do czynienia wtedy, kiedy temperatura nie sięga wcześniej wspomnianych 90 stopni. Z czym to się jednak łączy i po czym możemy poznać, że coś jest nie tak? 

Skutki zbyt niskiej temperatury silnika

Zbyt niska wartość temperatury płynu chłodniczego jest bardzo poważnym problemem, z którym trzeba się uporać jak najszybciej. Zignorowany kłopot będzie się objawiał w: 

  • Nieprawidłowym działaniu oleju silnikowego

Produkty przeznaczone do zabezpieczania silnika są stworzone do działania w określonej temperaturze. Tylko wtedy zachowują odpowiednią lepkość, a co za tym idzie – zapewniają wystarczający poziom ochrony częściom silnika. Części niedogrzanego silnika będą więc mocniej się o siebie ocierać i szybciej ulegać niszczeniu. 

  • Szybszym niszczeniu się silnika

Rozszerzalność cieplna – brzmi dla Was znajomo? Jak się okazuje, to zagadnienie pojawiające się na lekcjach chemii znajduje zastosowanie nawet w silnikach naszych pojazdów! Rozmaite stopy metali pod wpływem wysokiej temperatury zmieniają swoje rozmiary. Doprowadzenie nieodpowiedniego ciepła wiąże się z szybszym zużywaniem się niektórych jego części, co może w dłuższej perspektywie prowadzić do problemów z odpaleniem pojazdu. 

  • Problemach z zużyciem paliwa i spalinami

Pierwszym, a w wielu przypadkach jedynym kłopotem, który dostrzeżemy jest podwyższone zużycie paliwa. Okazuje się, że im zimniejszy silnik, tym więcej oleju napędowego pobiera. Ten aspekt jest szczególnie ważny dla użytkowników aut diesla. Co więcej, widocznym sygnałem może dla nas być gorsza jakość produkowanych spalin. 

  • Gorzej działającym ogrzewaniu

O ile objaw ten może mieć wiele różnych przyczyn, o tyle z pewnością nie można go bagatelizować. Jest on łatwy do zauważenie (szczególnie w okresie zimowym), a głównym źródłem w wielu przypadkach jest właśnie nieodpowiednia temperatura silnika.  

Termostat – główny winowajca

Jak się okazuje, występowanie takich objawów jest w większości przypadków uwarunkowane uszkodzonym termostatem. Jest to element, który w przypadku niektórych kierowców odszedł już niesłusznie w zapomnienie. Warto więc zwrócić uwagę na jego budowę oraz sposób działania.

Element ten charakteryzuje się wyjątkowo prostą budową. Całe urządzenie zostało stworzone z blachy (niekiedy domieszany zostaje wosk, aluminium czy też miedź) oraz zaworu grzybkowego, który jest odpowiedzialny za kontrole przepływu cieczy. Termostat wyróżnia się też niewielkim rozmiarem, co korzystnie wpływa na szybkość i prostotę wymiany.

Jak możemy się domyślać, element ten odpowiada za utrzymanie odpowiedniej temperatury silnika. Mówiąc dokładniej, jego rolą jest transport płynu chłodzącego w różnych kierunkach, w zależności od panujących pod maską pojazdu okoliczności. Ciecz nieustannie wędruje między chłodnicą, a jednostką napędową. W przypadku, gdy silnik się nagrzewa, substancja chłodząca przepływa przez niego tworząc pełny układ. Po schłodzeniu mówi się, że „termostat się zamyka” – blokuje dostęp do chłodnicy. Co ciekawe, urządzenie nie czeka, aż dojdzie do przegrzania – zaczyna pracować już wtedy, kiedy temperatura płynu oscyluje w okolicach 80 stopni Celsjusza.

Wasz samochód zmaga się z niedogrzaniem? Oznacza to, że termostat pracuje nieustannie w układzie pełnym. Jeżeli jednak macie do czynienia z przegrzewaniem silnika – termostat w małym stopniu uwalnia substancję chłodzącą. 

Przetestuj swój termostat!

Myślisz, że Twój termostat może szwankować? Jeżeli tak – należy bezwzględnie wykonać test jego reakcji na skrajne temperatury. Co najlepsze, będziecie go w stanie przeprowadzić w domowych warunkach. Pamiętajmy jednak, że działamy tylko wtedy, kiedy silnik jest zimny.

  • Należy zacząć od zlokalizowania termostatu. Podpowiadamy, że należy go szukać w okolicy pompy wodnej. Następnie czas na pozbycie się wszelkich zbędnych zabezpieczeń i spuszczenie z termostatu odpowiedniej ilości płynu chłodniczego. Po wykonaniu tych czynności możecie spokojne wyciągnąć go z układu. 
  • Następnie możemy przystąpić do dokładnego oczyszczenia urządzenia – niekiedy to właśnie bród blokuje jego działanie. 
  • Ostateczny test jest wyjątkowo prosty. Wystarczy, że wrzucisz swój termostat do gorącej wody. Sprawne urządzenie szybko się otworzy. Jeżeli porusza się mozolnie lub (w ciężkich przypadkach) wcale – możesz mieć pewność, że element potrzebuje pilnej wymiany. Test możesz powtórzyć w towarzystwie zimnej wody. Termostat pod wpływem chłodu powinien się sprawnie zamknąć.

Jak założyć termostat?

Budowa termostatu nie należy do trudnych. Co za tym idzie, każdy kto przynajmniej w małym stopniu interesuje się motoryzacją w pełni poradzi sobie jego wymianą. Po wyjęciu i przetestowaniu urządzenia nadszedł czas na ponowny jego montaż. Pamiętajmy, aby przed założeniem nowego elementu dokładnie oczyścić miejsce, w którym będzie się on znajdować – jest to gwarancja, że brud nie dostanie się do samego termostatu. Następnie montujemy i uzupełniamy płyn chłodniczy.

Co ważne, po jakimkolwiek wpłynięciu na układ chłodniczy samochodu należy zadbać o jego dokładne odpowietrzenie. To wszystko!

O ile można decydować się na założenie termostatu samemu w domu, o tyle równie dobrym pomysłem jest zlecenie tej pracy odpowiedniemu serwisowi. W końcu nieodpowiedni montaż może niekorzystnie wpłynąć na działanie silnika, a w skrajnych przypadkach doprowadzić do awarii całego pojazdu. 

Cena termostatu samochodowego

Jak widzimy, termostat jest elementem niezbędnym do prawidłowego funkcjonowania każdego pojazdu. Co za tym idzie, wszystkie możliwe usterki muszą być przez nas starannie kontrolowane. Jeżeli jednak chodzi o jego cenę – nie jesteśmy w stanie podać Wam jednej, uniwersalnej kwoty. Wycena takiego elementu jest bezpośrednio uzależniona od modelu samochodu, który posiadacie oraz jakości, jaką dany produkt prezentuje. 

Każdy z nas chyba usłyszał w swoim życiu znamienne słowa: „szkoda pieniędzy wydanych na zakup nowego elementu”. Pamiętajcie jednak, że niewymieniony termostat pozostawi w Waszym samochodzie ślady, których nie pozbędziecie się łatwo. Wydatek traktujcie więc jako gwarancje dobrego sprawowania pojazdu – w końcu lepiej zapobiegać niż leczyć, prawda?

Nie bagatelizujcie problemu!

Kierowcy często decydują się na regularne, okresowe sprawdzanie stanu termostatu. Jest to dla nich świetne zapewnienie, że samochód nie odmówi posłuszeństwa w najmniej spodziewanym momencie. Najpopularniejszym okresem na tego typu testy jest wczesna zima – to właśnie wtedy należy skontrolować stan cieczy chłodzącej. 

Kierując się naszymi wskazówkami możecie być pewni, że Wasze samochody będą Wam służyć przez długi, długi czas. Jeżeli szukacie wysokojakościowego termostatu do swojego pojazdu – zajrzyjcie na naszą stronę. Gwarantujemy, że zakupione u nas produkty spełnią wszystkie oczekiwania nawet tych najbardziej wymagających klientów. 

Oceń ten wpis!

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *