Każdy kierowca z pewnością wie, że napędzanie samochodów paliwem gazowym rządzi się własnymi prawami, a sama eksploatacja tego typu pojazdów okazuje się w wielu przypadkach bardzo wymagająca. Szkodliwe procesy, o których więcej opowiemy Wam w dalszej części, zachodzą w tym przypadku o wiele szybciej. Prawdziwym strzałem w dziesiątkę dla użytkowników aut z LPG okazuje się być lubryfikator – jak działa i czy warto zdecydować się na jego zakup?

Na co narażony jest pojazd z napędem gazowym?

Na samym początku należy wspomnieć, że LPG spala się dłużej niż standardowa benzyna. Co za tym idzie, temperatura towarzysząca temu procesowi jest naturalnie wyższa. Nie jest to jednak wszystko – zawory ulegają w takim przypadku schładzaniu wyjątkowo wolno. Gaz charakteryzuje się też brakiem substancji ochronnych, które mogłyby w pewnym stopniu zabezpieczyć nasz silnik. 

Wszystkie wcześniej wymienione aspekty w znacznym stopniu wpływają na przedwczesne niszczenie wielu części, głównie cierpią jednak gniazda zaworowe. To właśnie ich powierzchnia narażona jest na nieustanne ścieranie. Czy możemy im jakoś pomóc? Jak się okazuje, niezbędnymi i królującymi aktualnie na rynku środkami, które przedłużą żywotność gniazd zaworowych są tzw. lubryfikatory. 

Lubryfikator – czym jest?

O ile dokładnego składu produktów nie jesteśmy w stanie określić, o tyle łatwo możemy się domyślić, co się w nich znajduje. Większość lubryfikatorów zawiera przede wszystkim związki potasu, które charakteryzują się podobnymi właściwościami co ołów. Jest to jednak o wiele łaskawsza dla naszego środowiska opcja. W ich składzie z pewnością znajdziemy również detergenty, które odpowiadają za zachowanie czystości podczas procesu. Ostatnim komponentem, o którym nam wiadomo okazuje się być natomiast alkohol. Połączenie tych trzech składników pozwala otrzymać substancję, którą z pewnością doceni każdy silnik. Największą różnice odczują zdecydowanie gniazda zaporowe. 

Do zadań lubryfikatorów zaliczamy:

  • Tworzenie powłoki ochronnej, która odpowiada za zabezpieczenie głowicy (głównie gniazd zaporowych)
  • Usprawnianie procesów spalania (poprzez domieszkę alkoholu)
  • Redukcja zużycia gazu
  • Dbanie o czystość komory spalania

Można więc powiedzieć, że lubryfikator jest substancją przeznaczoną do ochrony poszczególnych części głowicy (w szczególności gniazd zaworowych) w samochodach napędzanych paliwem gazowym. 

Gniazda zaworowe – dlaczego takie ważne? 

Przez cały wpis nieustannie przewija nam się jedno określenie. Jak się okazuje, gniazda zaworowe pełnią bardzo ważne funkcje w naszych samochodach. Dlaczego? Są one odpowiedzialne za uszczelnianie komory spalania, która znajduje się samym silniku. Ich obecność warunkuje więc zachodzenie procesu spalania – to właśnie dlatego zależy nam na tym, aby gniazda zaworowe pozostały w jak najlepszej kondycji.  

Działanie lubryfikatorów 

Na rynku znajdziemy dwa, dominujące typy produktów pod względem działania. Wyróżniamy takie opcje jak: 

  • LUBRYFIKATORY PODCIŚNIENIOWE 

Jest to obecnie zdecydowanie najpowszechniejszy typ, którego sposób działania również należy do tych bardzo łatwych. Lubryfikatory znajdują się w specjalnie przystosowanym pojemniczku, do którego podłączamy przewody. Jak to jednak wygląda w praktyce? Ochronny płyn jest transportowany przez zamoczoną w nim „słomkę” do gniazd zaworowych za pomocą kropelek, które wpadają we wcześniej wspomnianych przewodów. Co więcej, to od nas zależy, jaką częstotliwość spływania cieczy wybierzemy – możemy ją dowolnie kontrolować poprzez dołączone pokrętło. 

  • LUBRYFIKATORY ELEKTRONICZNE  

Najnowsza opcja, wzbudza zainteresowanie specjalistów. Te wariant składa się ze specjalnie stworzonego modułu, który został zaprogramowany na daną ilość cylindrów. Krople płynu są więc dostarczane do gniazd zaworowych w pełni automatycznie. 

Który typ jednak wybrać? Nie ma jednoznacznej odpowiedzi na to pytanie. Wariant elektroniczny skradnie serca wszystkich fanów technologii. Należy jednak pamiętać, że są to tym samym o wiele droższe opcje. Standardowe, dobrze sprawdzone, podciśnieniowe lubryfikatory są za to tańsze i świetnie sprawdzą się w każdych rękach. Które z nich Ty wybierzesz?

„Czy to w ogóle przynosi efekty?”

W temacie efektów działania lubryfikatorów krąży wiele mitów, a jeszcze więcej niedomówień. Trzeba spojrzeć prawdzie w oczy – silniki w dzisiejszych czasach niezbyt dobrze radzą sobie z napędami gazowymi. Co za tym idzie, pomoc w każdej formie jest niezwykle mile widziana. Użytkownicy lubryfikatorów są w większości zgodni co do tego, że gniazda zaworowe znajdujące się w ich silnikach wykazują większą żywotność. Jak możemy się więc domyślać, zastosowanie dodatkowej ochrony nigdy nie zaszkodzi. Co więc blokuje potencjalnych klientów?

Kwestie pieniężne 

Jak to mówi powszechnie znane, polskie przysłowie: „Gdy nie wiadomo, o co chodzi, na pewno chodzi o pieniądze”. Rozważmy więc kwestie finansowe. 

Jak już wspomnieliśmy, średnie zużycie płynu zależy tylko i wyłącznie od Was (to użytkownik kontroluje tzw. „kurek” sączący płyn). Statystyki podają jednak, że wykorzystujemy zazwyczaj 1 litr lubryfikatora na 10 000 pokonanych przez nas kilometrów. Czy jest to dużo? Absolutnie nie. Biorąc pod uwagę koszty, jakie niosłaby za sobą wymiana gniazd zaworowych – zdecydowanie warto zainwestować w tego typu środek.  

Zakup lubryfikatora powinien być więc przez nas traktowany nie w kategorii pojedynczego wydatku, a bardziej w ramach inwestycji w przyszłość. Raz zakupiony produkt zapewni Waszym gniazdom zaworowym bezpieczeństwo na dłuższy okres czasu!

Wybór, a może konieczność?

Co ciekawe, twórcy samochodów z napędem gazowym coraz częściej decydują się na fabryczny montaż elementów przypominających lubryfikatory. Dla nas powinien to być sygnał, że warto niekiedy zadziałać na własną rękę i dołożyć taki środek ochronny do naszego, prywatnego pojazdu.

Nie należy tym samym wierzyć w „magiczne właściwości” lubryfikatorów. Owszem, jest mnóstwo przypadków, w których to właśnie takie zabezpieczenie zagwarantowało o wiele dłuższe i bezawaryjne działanie. Istnieją jednak pewne wypadki – pamiętajcie, że silnik często psuje się pod wpływem wielu innych czynników. Możecie być jednak pewni, że zastosowanie lubryfikatorów nie skróci żywotności Waszych pojazdów, a może zapewnić im dłuższe działanie. 

Faktem jest, że lubryfikatory zyskały duże uznanie wśród wielu specjalistów. Mimo to, ostateczną decyzję pozostawiamy Wam – możecie więc, lecz nie musicie decydować się na taki wariant.

Jaki lubryfikator wybrać?

Każdy płyn znajdujący się w Waszym samochodzie powinien być odpowiednio wyselekcjonowany – zasada ta nie omija oczywiście lubryfikatorów. Warto więc zadbać o to, aby zakupiony przez nas produkt odznaczał się wysoką jakością. Jeżeli i Ty szukasz idealnego wariantu dla swojego samochodu – zapraszamy do przejrzenia naszej oferty. Gwarantujemy, że znajdziesz u nas produkty pochodzące tylko z tej górnej półki.

Lepiej zapobiegać niż leczyć… 

Jak się okazuje, szwankowanie gniazd zaworowych może przebiegać bez naszej wiedzy – objawy dla wielu z nas uchodzą za wręcz niezauważalne. Niektórzy kierowcy skarżą się natomiast na niecodzienne „stukanie” pod maską auta. Inni orientują się dopiero w sytuacjach kryzysowych – wtedy, kiedy samochód całkowicie odmawia posłuszeństwa i nie chce odpalić.

Nie ma więc czasu na zbędne wahania. Swój lubryfikator należy zamontować w aucie jak najszybciej to tylko możliwe. Pamiętajcie, że każda niepożądana zmiana w silniku może nieść za sobą konsekwencje oraz, co gorsza, wysokie koszty. Zapobiegajmy więc kryzysowym sytuacjom poprzez wczesną reakcję. 

Podsumowując…

Udogodnienia, których aktualnie mamy pod dostatkiem zaskakują wielu kierowców. Czy warto więc decydować się na zakup lubryfikatora? My możemy z pełną świadomością powiedzieć – tak! 

Dbajmy o nasze gniazda zaworowe tak, aby te służyły nam jak najdłużej. Spróbuj i przekonaj się na własnej skórze jak to działa!

Lubryfikator do LPG. sprawdź, dlaczego warto go stosować!
Ocena: 5 z: 1

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *