Jakie klocki hamulcowe wybrać?

Na żywotność klocków hamulcowych ma wpływ wiele czynników. Jednak niezależnie od tego, jakim jesteś kierowcą i jakim autem jeździsz, to część, którą podlega mocnej eksploatacji i po prostu – stosunkowo szybko się zużywa. Klocki hamulcowe wpływają na bezpieczeństwo jazdy, dlatego ich regularna wymiana i wybór zamiennika dobrej jakości jest bardzo ważny.
Jakie klocki hamulcowe wybrać? Postaramy się rozwiać wątpliwości.

Rzecz o wieczności, czyli jak wymieniać rzadziej

Każdy kierowca ma wpływ na poziom zużycia klocków hamulcowych, i w konsekwencji, na częstotliwość konieczności ich wymiany. Wpływ na ich stan ma nie tylko jakość samego podzespołu, ale i styl jazdy kierowcy – zarówno zbyt ekstremalna jazda (ostre hamowanie, brak przewidywania na drodze), jak i za mało dynamiczna (powoduje rdzewienie tarcz) przyśpiesza zużycie tej części auta. Nie bez znaczenia jest również obciążenie samochodu.

Kiedy wymienić klocki hamulcowe?

Na szczęście klocki hamulcowe same dają o sobie znać, kiedy ich żywot zmierza ku końcowi. Większość ma zainstalowane specjalne blaszki, które wydają metaliczny dźwięk podczas hamowania. Te, które są ich pozbawione, po prostu piszczą podczas tego manewru.
W niektórych nowych autach z wyższej półki taka informacja wyświetla się na desce rozdzielczej.

Warto również samodzielnie sprawdzać klocki – każdy ma specjalny rowek, który wskazuje stopień wytarcia. Jeśli jest on praktycznie niewidoczny to oznacza, że stopień zużycia jest znaczy i należy tę część wymienić.

Typy dostępnych na rynku klocków

Porównajmy zalety i wady czterech typów klocków hamulcowych.

 

Klocki metaliczne – ich skład to nawet do 65% metali pod różnymi postaciami, takimi jak grafit czy miedź.

Zalety: wysoka wytrzymałość na zużycie, odporność na wysokie temperatury, bardzo dobre przewodnictwo ciepła;
Wady: przyśpieszone zużycie tarcz hamulcowych, głośne podczas hamowania;
Polecane: samochody off-road, duża masa pojazdów

Klocki ceramiczne – składają się w głównej mierze, jak mówi nazwa, z różnego rodzaju włókien ceramicznych.

Zalety: umiarkowane zużycie, niewielkie pylenie, umiarkowany wpływ na tarcze hamulcowe, dobre hamowanie w różnych warunkach, odporność na wysokie temperatury, ciche działanie.
Wady: wysoka cena.
Polecane: dla każdego

Klocki organiczne – w ich składzie znajdują się przede wszystkim żywice węglowe, choć skład jest tajemnicą producentów.

Zalety: małe zużycie tarcz hamulcowych, cicha praca, niska cena.
Wady: szybkie zużycie, duża emisja pyłów, zjawisko metalizowania się nakładek ciernych (gorsza jakość hamowania).
Polecane: najpopularniejszy typ klocków.

Kilka słów o homologacji

Nie jest to żaden wyznacznik, ale nie sposób o nim nie wspomnieć.
Wszystkie klocki hamulcowe muszą być homologowane zgodnie z regulaminem ECE-R90. Jednak warto wiedzieć, że aby uzyskać homologację wystarczy spełniać jedynie minimalne wymogi. Wiele producentów, szczególnie z rynków azjatyckich, umieszcza takie oznaczenia, mimo że ich produkty nie spełniają nawet tego minimum. Dlatego warto zachować ostrożność.

Jakie więc klocki hamulcowe wybrać?

W wyborze najczęściej kierujemy się ceną, ale to nie jedyny wyznacznik. Warto wziąć pod uwagę również styl jazdy. Kierowca typowo miejski, który rzadko rozwija prędkości powyżej 100 km/h, oszczędnie korzysta z silnika i jeździ po płaskim terenie, może używać tych przeciętnych, jeśli warunki finansowe nie pozwalają na zakup klocków lepszej jakości.

Natomiast samochody ciężkie, o dużej mocy silnika, które poruszają się po terenie górzystym,
a właściciel lubi dynamiczną jazdę, powinny mieć klocki lepszej jakości, które wytrzymają większe obciążenia.

W żadnym wypadku nie należy jednak wybierać tych najtańszych i nieznanego pochodzenia – prawdopodobnie nie spełnią one swojej podstawowej funkcji.

Więcej na temat polecanych producentów klocków hamulcowych przeczytasz tutaj.

Klocki hamulcowe – jak wybrać odpowiednie?
Ocena: 5 z: 2