Blisko 50 lat temu, 13 sierpnia 1959 roku Volvo wyprodukowało pierwszy samochód na świecie wyposażony w trzypunktowe pasy bezpieczeństwa. Od tej chwili marka ta w świecie motoryzacji była uznawana za przykład i inspiratora w kwestii bezpiecznej jazdy, a upowszechnienie tego wynalazku otworzyło nowy rozdział w projektowaniu samochodów. Na przestrzeni lat systemy bezpieczeństwa ewoluowały do takiego stopnia, że dzisiaj nie wyobrażamy sobie jazdy bez nich, jednak ich ilość potrafi wprawić w zakłopotanie, dlatego pokrótce postaramy się wytłumaczyć działanie niektórych z nich.

Najpopularniejsze systemy bezpieczeństwa w aucie, lamborghini, felga, zacisk hamulca

ABS (Anti-Lock Braking System)

Zdecydowanie najpopularniejszy system bezpieczeństwa, od 2006 roku obowiązkowo montowany w samochodach sprzedawanych na terenie Polski. Odpowiada za zapobieganie blokowaniu kół podczas hamowania, co pozwala na zachowanie odpowiedniego toru jazdy, skrócenie drogi hamowania oraz utrzymanie sterowności pojazdu. 

BAS (Brake Assist System)

System, który ma na celu wsparcie ABS podczas awaryjnego hamowania. W przypadku sytuacji wymagającej szybkiego hamowania, system zwiększa maksymalne ciśnienie w układzie hamulcowym, aby uzyskać jak najkrótszą drogę hamowania. Dodatkowo w niektórych pojazdach podczas działania BAS włączają się światła awaryjne, mające na celu ostrzeżenie innych uczestników ruchu drogowego.

EBD (Electronic Brakeforce Distribution)

Jest to system elektronicznego rozdziału sił hamowania, który ma na celu skrócenie drogi hamowania poprzez automatyczną regulację siły hamowania poszczególnych kół. Jest to szczególnie przydatne w przypadku, nierównomiernego obciążenia pojazdu. Tak jak BAS, również jest rozszerzeniem systemu ABS.

EBA (Emergency Brake System)

System awaryjnego hamowania. Współpracuje on z ESP, czujnikiem radarowym oraz kamerami zamontowanymi w samochodzie. W przypadku wykrycia niebezpieczeństwa system zmniejszy prędkość pojazdu, a nawet samoczynnie rozpoczyna hamowanie awaryjne, przy braku odpowiedniej reakcji kierowcy.

ESP (Electronic Stability Program)

System stabilizacji toru jazdy, obecnie standardowy element wyposażenia każdego samochodu. W przypadku wykrycia poślizgu system automatycznie przyhamowuje jedno lub więcej kół, w celu utrzymania toru jazdy. Jeżeli jest taka konieczność, system może także przymknąć przepustnicę, zmniejszając moc silnika, co zapobiegnie dalszemu poślizgowi. W starszych autach obecny jest podobny system o nazwie TCS.

BLIS (Blind Spot Information System)

System wykrywania samochodów w martwym polu lusterka. W przypadku pojawienia się drugiego pojazdu w monitorowanym obszarze, system sygnalizuje jego obecność za pomocą odpowiedniej ikony. Jeżeli kierowca zignoruje pierwszy sygnał przy dalszej chęci zmiany pasa, system BLIS wyśle dodatkowe ostrzeżenia np. wibracje kierownicy lub sygnały dźwiękowe. 

Najpopularniejsze systemy bezpieczeństwa w samochodzie, czerwone auto, lusterka, martwy punkt, martwy punkt w aucie

TSR (Traffic Sign Recognition)

System ten odpowiada za rozpoznawanie znaków drogowych oraz ograniczeń prędkości obowiązujących na danym odcinku trasy, za pomocą danych GPS oraz zamontowanej kamery. Odpowiednie komunikaty wyświetlane są na desce rozdzielczej.

TPMS

Odpowiada on za monitorowanie odpowiedniego stanu ciśnienia w oponach za pomocą odpowiednich czujników. Komunikaty o braku wymaganego ciśnienia wyświetlane są na desce rozdzielczej.

Line Assist

Odpowiada on za utrzymanie właściwego pasa ruchu poprzez korygowanie toru jazdy pojazdu. Odbywa się to za pomocą odpowiedniej kamery wykrywającej pasy ruchu. Kiedy pojazd zbliża się do krawędzi swojego pasa bez włączonego kierunkowskazu, system ostrzeże kierowcę poprzez drgania kierownicy.

Driver Alert

System kontrolujący stan zmęczenia kierowcy m.in. poprzez analizę ruchów głowy, mrugania, sposobu trzymania kierownicy czy utrzymywanie toru jazdy.

AFS (Adaptive Frontlight System)

Zadaniem tego systemu jest dostosowanie oświetlenia do warunków na drodze. Światła adaptacyjne automatycznie dostosowują się do prędkości samochodu, kąta skrętu oraz obiektów na drodze i poboczu, dzięki czemu nie oślepiają innych uczestników ruchu drogowego przy utrzymaniu jak najlepszej widoczności dla kierowcy.

NVA (Night Vision Assistant)

Jego zadaniem jest wykrywanie na drodze w nocy obiektów, takich jak piesi czy zwierzęta. Umożliwia to kamera termowizyjna, która umożliwia wyświetlenie odpowiedniego obrazu na ekranie w samochodzie. W przypadku, gdy auto wyposażone jest w odpowiednie reflektory, po wykryciu pieszego, zostanie on ostrzeżony poprzez skierowanie na niego snopu światła oraz kilkukrotne mrugnięcie, a znajdujące się przy jezdni zwierzęta zostaną doświetlone.

Park Assist

Inteligentny system parkowania, szczególnie przydatny w zatłoczonych miastach. Pomaga on automatycznie zaparkować samochód po znalezieniu odpowiedniej do wielkości auta luki, przy jak najmniejszej ingerencji ze strony kierowcy. System sam kieruje kierownicą, a do zadań kierowcy należy kontrola gazu, hamulca oraz biegów.

Zmiany systemów bezpieczeństwa

Od 2022 roku na mocy rozporządzenia Unii Europejskiej producenci samochodów będą zobowiązani do spełnienia nowych standardów. Wszystkie nowe samochody wprowadzone na rynek UE będą musiały być wyposażone m.in. w następujące systemy bezpieczeństwa:

  • Monitorowanie senności i zmęczenia kierowcy
  • System wykrywający rozproszenie uwagi np. używanie smartfona podczas jazdy
  • Asystent pasa ruchu
  • Czarna skrzynka, mająca dostarczyć informacje w razie wypadku
  • System awaryjnego hamowania
  • Awaryjny sygnał stopu, czyli pulsacyjnie świecące światła hamowania ostrzegające pojazdy znajdujące się z tyłu
  • Kamera cofania lub czujniki parkowania
  • Aktywny tempomat, dzięki któremu auto ma zwalniać po wykryciu przeszkody lub wolniej jadącego przed nami samochodu
Najpopularniejsze systemy bezpieczeństwa, testy systemów bezpieczeństwa, crash testing, crash test

Opisane systemy bezpieczeństwa to tylko ułamek tych montowanych w dzisiejszych samochodach. W zależności od producenta, którzy dostosowują je na własne potrzebny, potrafią się one różnić swoim działaniem oraz nazwą. Wyposażenie samochodu w dostępne u dealera systemy potrafi także znacząco podnieść cenę konfiguracji samochodu, jednak nijak ma się to do ceny zdrowia. Dlatego miejmy nadzieję, że wraz z rozwojem dostępnej technologii i zmianą obowiązujących przepisów wzrośnie bezpieczeństwo kierowców, jednak nie będzie się to wiązało ze znacznym wzrostem ceny zakupu auta.

Mówiąc o bezpieczeństwie używania samochodu, należy również zwrócić na stan techniczny pojazdu dlatego zapraszamy na inne wpisy na naszym blogu np. dotyczący stanu opon samochodowych czy wymiany klocków hamulcowych.

Oceń ten wpis!

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *