Zakup samochodu to dla wielu z nas inwestycja na długie lata. Jak wspominaliśmy w niedawny wpisie na naszym blogu, średnio na 13,6 lat. A z auta korzystamy praktycznie w każdej dziedzinie życia, począwszy od drogi do pracy po relaks i odpoczynek podczas podróży krajowych czy zagranicznych, których tak bardzo nam brakuje w tym ciężkim okresie pandemii. Należy jednak brać pod uwagę, że nigdy nie kupimy pojazdu, który jest używany i nie wymaga wymiany czegokolwiek. Albo inaczej, jest to absolutna rzadkość. Praktycznie zawsze należy liczyć się z faktem, iż niektóre części należy wymienić, aby móc bezpiecznie korzystać z naszego nowego nabytku. Chodzi tutaj m.in. o takie elementy, jak wszelkie płyny eksploatacyjne czy części, których wymiany winny być regularne. Oczywiście, duże różnice w tej kwestii są również w przypadku, gdy kupujemy auta amerykańskie. Bardzo często zachodzi bowiem konieczność zmiany niektórych elementów w taki sposób, by spełniały wymagania przepisów europejskich. Chodzi o takie kwestie, jak dostosowanie świateł czy samej konstrukcji auta.

Wymiana auta na nowszy model – na co zwrócić uwagę, co wymienić w pierwszej kolejności?

1. Płyny eksploatacyjne i filtr oleju

Tak czy owak, wracając do elementów podlegających wymianie, pierwszym, a zarazem najważniejszym jest wymiana płynów eksploatacyjnych.

Po pierwsze olej silnikowy i jego filtr. Każdy przecież wie, że samochód może tylko przez pewien czas pracować na jednym oleju, ponieważ po tym czasie traci on swoje właściwości, co może wpływać na kondycję silnika. Konieczne jest więc, by po zakupie jego wymienienie na nowy, jak najwyższej jakości. Dodatkowo bardzo istotne jest, by używać tego samego rodzaju. Nie należy bowiem mieszać oleju syntetycznego z mineralnym, ponieważ może mieć to tragiczne skutki dla silnika.

Wymiana oleju i płynów eksploatacyjnych

2. Pasek rozrządu

Następnym elementem, który musimy się zająć, jest pasek rozrządu. O tym jak sprawdzić jego stan, pisaliśmy kiedyś na naszym blogu. Jego maksymalna wymiana powinna odbywać się co około 6 lat, niemniej jednak wszystko zależy od eksploatacji samochodu. Niezależnie od tego, że był wymieniany przed zakupem samochodu, ważne jest, aby to zrobić. Pęknięcie tego elementu w czasie jazdy skutkuje nieodwracalnymi uszkodzeniami silnika a w większości przypadków jego wymianę na nowy.

3. Filtr powietrzapaliwa

Następnym elementem, w którym kierunku, musimy zwrócić uwagę, są filtry. Zarówno filtry powietrza, jak i filtr paliwa. Zapewniają nie tylko komfort użytkowania samochodu, ale również jego prawidłowe funkcjonowanie. Filtry tego typu zapewniają bezpieczeństwo i eliminują rozwój wszelkich mikroorganizmów oraz zabezpieczają cały układ wentylacyjny przed zagrzybieniem i zabrudzeniem. Ich wymiana nie należy do najbardziej skomplikowanych, ponieważ praktycznie każdy jest sobie w stanie z nią poradzić samemu, a dzięki temu działają bezpiecznie przez około rok.

Wymiana filtrów

4. Układ elektryczny i zapłon

Bardzo ważnym elementem jest również układ elektryczny, jednak wiele osób o nim zapomina. Wymaga on konserwacji i tego również nie należy pomijać po zakupie. Najważniejsze jest, by sprawdzić jego kondycję i usunąć wszelkie zanieczyszczenia. Bardzo często też zużywa się izolacja, którą należy zmienić, gdy zauważymy jakiekolwiek ubytki lub pęknięcia. Konieczne jest również sprawdzenie kondycji wszelkich kabli, czy nie zostały one przerwane lub nie widać na nich pęknięć. Powinniśmy również sprawdzić poziom elektrolitu oraz odpowiednio oczyścić zaciski baterii. Warto również stosować specjalne środki do oczyszczania układów scalonych, niemniej jednak ich demontaż wymaga wiedzy i drobnych umiejętności.

Warto również zadbać o układ zapłonowy, bez którego żaden samochód nie może funkcjonować, chodzi tutaj między innymi o świecę zapłonowe wraz z przewodami. Gwarantuję to prawidłową pracę układu spalania i zwiększa kulturę pracy silnika. Ponadto ma również zbawienny wpływ na obniżenie spalania.

5. Układ kierowniczy i zawieszenia

Wśród napraw nie należy również zapominać o układzie kierowniczym oraz zawieszenia. Jest to jeden z najważniejszych elementów każdego samochodu, który gwarantuje bezpieczeństwo jazdy i niezawodność. Bardzo ważne jest, by po zakupie sprawdzić wszystkie ich elementy. Szczególnie warto zwrócić uwagę na łączniki stabilizatorów, które są jednym z najbardziej delikatnych elementów w zawieszeniu. Narażone są gumowe korpusy, które bardzo szybko się zużywają i często pękają. Problematyczne potrafią być również tuleje wahaczy. Są narażone na powstawanie luzów i wybijanie.

6. Układ hamulcowy

Mówiąc o układzie kierowniczym i zawieszenia, powinniśmy zadbać również o koła. Chodzi tutaj zarówno o układ hamulcowy (klocki i tarcze, o których pisaliśmy na naszym blogu), ale również samą zbieżność. Koła powinny być perfekcyjnie wyważone, aby nie wpadać w drgania i wibracje i nie zmieniać kierunku jazdy poruszania się pojazdu. Dzięki temu zapewnimy sobie bezpieczeństwo korzystania z samochodu. Warto również zastanowić się nad wymianą opon oraz zadbać o ich kosmetykę, o czym wspominaliśmy całkiem niedawno na naszym blogu.

Kosmetyka samochodowa, czyli co i jak wyczyścić

7. Kosmetyka samochodowa

Jednym z ostatnich elementów po zakupie samochodu używanego jest kosmetyka samochodowa, o której nie powinniśmy zapominać. Często warto samochód zdezynfekować oraz umyć jego podwozie oraz nadwozie, nie zapominając o nawoskowaniu auta. Przy wyborze poszczególnych specyfików, warto zwrócić uwagę na ich jakość.

I na co zwrócić uwagę przy zakupie automatu?

Automatyczna skrzynia biegów

Bardzo wiele osób przy zakupie samochodu używanego odrzuca możliwość zakupu auta z automatyczną skrzynią biegów. W większości przypadków obawiają się, że będzie ona zużyta lub uszkodzona, a co za tym idzie, nie będzie spełniać swoich funkcji i konieczna będzie kosztowna naprawa. Niemniej jednak nie do końca jest to prawda a rozważny zakup, pozwoli kupić samochód, którego skrzynia automatyczna nie będzie wymagać kosztownych napraw. Przy zakupie przede wszystkim powinniśmy zwrócić uwagę na jego zachowanie podczas jazdy próbnej. Powinniśmy przetestować samochód zarówno w wolnej jeździe, jak i przyspieszaniu na prostych odcinkach. Przy gwałtownym starcie ze wciśniętym gazem, samochód powinien płynnie zmieniać biegi bez jakichkolwiek niepokojących szarpnięć. Podobnie z hamowaniem, gdzie biegi powinny być płynnie redukowane. Są to najważniejsze oznaki kondycji skrzyni biegów i pozwalają uniknąć zakupu uszkodzonych modeli. Bardzo ważne są również w drgania, które w czasie jazdy nie powinny występować. Świadczą bowiem o uszkodzeniu lub zużyciu konwertera, co naraża kupującego na bardzo drogie naprawy. Powinniśmy również skontrolować stan obudowy skrzyni biegów i jej szczelność. Świadczy to o jej użytkowaniu i ewentualnych uszkodzeniach. Warto zadbać o wymianę oleju, ponieważ jak zgodnie twierdzą światowi specjaliści, powinno się to odbywać co około 60 tys. km. Niemniej jednak skrzynie automatyczne prędzej czy później wymagają remontu, a kiedy on się odbędzie w dużej mierze, zależy od użytkowania i warunkach, w jakich pracuje. Należy również się przygotować na to, że ich naprawa generuje większe koszty, niż w przypadku skrzyń manualnych.

A co, gdy kupujemy auto z USA?

Nieco inaczej sprawa wygląda w przypadku pojazdów amerykańskich. Po zakupie konieczne jest, aby dostosować pojazdu do europejskich wymagań. Głównym elementem są tutaj światła i wszelkie reflektory, które w amerykańskich pojazdach świecą symetrycznie. W praktyce oznacza to, że zarówno lewa, jak i prawa lampa świeci równie daleko, co według prawa europejskiego jest niezgodne z przepisami. Konieczne jest więc modyfikacja w taki sposób, aby światła były asymetryczne. Problemem mogą stanowić również światła postojowe, które są zintegrowane z kierunkowskazami. Muszą być one zmienione na europejskie odpowiedniki, ponieważ w przeciwnym razie auto nie przejdzie procesu rejestracji. Ważnym elementem jest również licznik, który oprócz wskaźnika w milach powinien mieć prędkość podawana w kilometrach na godzinę. Jeśli takowego nie posiada, konieczne będzie wymienienie zegarów na te z odpowiednią skalą. Bardzo ważną kwestią są również opony, a w głównej mierze chodzi o indeks prędkości. Bardzo często w Stanach mają one indeksy niższe niż wynosi prędkość maksymalna, jaką podaje producent. Wiele krajów europejskich zabrania stosowania takich opon, co wiąże się z koniecznością ich wymiany. Większość przeróbek dopuszczająca tego typu pojazdy do ruchu po drogach europejskich zamyka się w około 4000 zł, niemniej jednak wszystko zależy od konkretnego modelu i dostępności części.

Sprowadzanie samochodu z USA
Kupiłeś samochód używany? Co powinieneś wymienić od razu po jego zakupie
Ocena: 5 z: 2

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *