Jak sprawdzić stan paska rozrządu?
Pasek rozrządu to wielka bolączka kierowców – jegomość nie daje po sobie poznać, że jego żywot dobiega końca, a przegapienie tej sytuacji grozi poważnymi konsekwencjami dla silnika. I prawdziwym spustoszeniem w portfelu. Jak uniknąć tej sytuacji? I czy w ogóle można to zrobić? O tym opowiemy w artykule.
Pasek rozrządu przed i po…
Znajdź trzy różnice? Może być ciężko, ale… Pasek rozrządu ma to do siebie, że zazwyczaj z zewnątrz wygląda niemal tak samo – niezależnie od tego, czy jest zupełnie nowy, czy po dość długiej eksploatacji. Czasem zdarza się, że w pasku brakuje kilku zębów – niestety zazwyczaj oznacza to, że jesteśmy mocno spóźnieni w wymianie i silnik mógł ulec uszkodzeniu. Najczęściej jednak pasek zużywa się na brzegach – wycierając się lub od wewnątrz materiał wypracowuje się. Niestety oceny paska od wewnątrz jesteśmy w stanie dokonać dopiero po jego zdemontowaniu.
Co możemy więc zrobić?
Jak sprawdzić stan paska rozrządu? Po prostu trzeba go regularnie obserwować, oglądać i wymieniać wedle zaleceń producenta. Datę wymiany warto zapisać sobie w kalendarzu wraz z przypomnieniem, ale głównym kryterium jest przebieg, tak więc koniecznie zanotuj na silniku oraz w książce napraw – przy jakim przebiegu miała miejsce ostatnia wymiana rozrządu. Dzięki temu, w odniesieniu do przebiegu jaki widnieje na liczniku, będziesz w stanie stwierdzić kiedy możesz planować kolejną wymianę. Zalecanym procesem jest zmniejszanie interwałów wymian rozrządu wraz ze wzrostem przebiegu samochodu. Kupujesz używany samochód? Najlepiej poprosić byłego właściciela o potwierdzenie jego wymiany lub, dla pewności, wymienić pasek od razu po zakupie.
Jak uniknąć uszkodzenia silnika?
Tutaj na szczęście mamy więcej możliwości. Kiedy podczas jazdy silnik zacznie wydawać dziwne odgłosy lub szarpnie – najrozsądniej jest od razu zjechać na pobocze, zgasić go, wezwać Assistance lub odholować auto do warsztatu. Kiedy pasek ulegnie zerwaniu silnik ulegnie uszkodzeniu, najczęściej wskutek zderzenia tłoków z zaworami. Skutkiem może być „jedynie” wygięcie zaworów ssących, ale bardzo często również całkowite zniszczenie silnika. Pasek może również przeskoczyć, co będzie skutkować nierówną pracą silnika lub niemożliwością uruchomienia. Uruchomienie samochodu ponownie może jedynie powiększyć skalę zniszczeń, dlatego odradzamy takich prób.
Jak sprawdzić stan paska rozrządu i zapobiegać?
Niestety jest to trudne zadanie i nawet najbardziej przezorny kierowca może mieć problem z tą częścią samochodu. Jedynie regularne wymiany i kupno pasków rozrządu dobrej jakości mogą nas ustrzec przed poważnymi uszkodzeniami silnika, a co za tym idzie, jeszcze większymi kosztami napraw.
Więcej szczegółów dotyczących wymiany rozrządu znajdziesz tutaj.