Czy łańcuch rozrządu jest lepszy od paska?

To pytanie zadaje sobie wiele kierowców, jednak nie ma na nie jednoznacznej odpowiedzi. Złota era łańcuchów się skończyła, bo zmieniły się konstrukcje silników, a produkowane obecnie paski rozrządu są coraz lepszej jakości. Różnice powoli się zacierają, a każdy wybór ma swoje zalety i konsekwencje – nic dziwnego, że kierowcy często zastanawiają się, które rozwiązanie będzie lepszym i tym samym pojawia się problem z wyborem. Spróbujemy więc odpowiedzieć na to pytanie.

Czy łańcuch rozrządu jest lepszy od paska? To zależy

Pewność co do wyższości łańcucha nad paskiem miały bez wątpienia samochody z lat 80 i 90., gdzie łańcuch rozrządu wytrzymywał spokojnie nawet 300 tys. kilometrów i był praktycznie bezobsługowy. Oczywisty jest jednak fakt, że liczba kierowców jeżdżących autami z tego segmentu stopniowo maleje,
a problem wyboru między opcją A i B jest coraz większa.

Dlaczego łańcuch rozrządu to nie to samo, co kiedyś?

Wynika to przede wszystkim z innej konstrukcji silników. Większość wyposażona jest
w turbodoładowanie, co zwiększyło obciążenie ruchomych elementów silnika i zmieniło środowisko pracy łańcucha. Obecnie napędza on znacznie więcej elementów, dlatego jego działanie jest bardziej skomplikowane, przez co i bardziej awaryjne. Element ten stracił również na jakości, co wpłynęło na jego krótszą eksploatację. Obecnie zaleca się, aby łańcuch rozrządu sprawdzać średnio co dwie wymiany oleju, natomiast pasek po prostu się wymienia, kiedy daje oznaki zużycia.

Po drugiej stronie: pasek rozrządu

Konkurencyjność pasku rozrządu rośnie. Jakość produkowany dzisiaj pasków jest znacznie lepsza, co znacząco wydłużyło czas ich eksploatacji. Bardzo dobrze radzą sobie w pracy z lżejszymi silnikami, lepiej niż łańcuchy działają również w mieście, gdzie używamy samochodu często na krótkich dystansach – łańcuch lepiej sprawdza się w autach turbodoładowanych, często dieslach wykorzystywanych na dłuższych trasach. Wymiana paska jest też dużo tańsza. Na ich mniejszą awaryjność wpływa też fakt, że kierowcy z zasady pamiętają o ich regularnej wymianie, przez co rzadziej dochodzi do kosztownych napraw. Co gorsza, łańcuch rozrządu wyrządza większe szkody
w silniku niż pasek.

Łańcuch kontra pasek rozrządu? Podsumowanie

Czy da się więc jednoznacznie odpowiedzieć na nasze główne pytanie? Generalnie uważa się, że pasek rozrządu lepiej sprawdza się w jeździe typowo miejskiej, gdzie dochodzi do częstego rozruchu samochodu. Natomiast łańcuch zdecydowanie lepiej spisuje się w samochodach o większej mocy, gdzie dochodzi do dużych przeciążeń oraz przebiegów. Obecnie wytrzymałość obu części jest na podobnym poziomie. Podobnie sytuacja się ma w przypadku wyboru pomiędzy autem benzynowym, a dieslem – zakup powinniśmy dopasować do konkretnych potrzeb. Aktualnie jednak łańcuch jest droższy
w eksploatacji – ze względy na zakup części oraz drogą usługę w przypadku konieczności jego wymiany.

Pasek rozrządu – polecany do jazdy typowo miejskiej.

Plusy:

  • tańszy w wymianie oraz często zakupie,

  • nie wymaga częstych kontroli w serwisie,

Minusy:

  • zasadniczo jest mniej wytrzymały niż łańcuch,

  • nie widać po nim śladów eksploatacji, co prowadzi do kosztownych awarii,

  • bardzo często paskiem rozrządu napędzana jest pompa wody,
Łańcuch rozrządu – polecany do jazdy długodystansowej. 

Plusy:

  • generalnie wytrzymalszy od pasku rozrządu;

  • można wydłużyć jego żywotność dobrym olejem napędowym,

  • aktualnie za ocenę stanu łańcucha odpowiada czujnik napięcia – pozwala na łatwą diagnozę,

  • pompa wody na pasku osprzętu,

Minusy:

  • droższy w eksploatacji w przypadku wymiany,

  • razem z łańcuchem powinno wymieniać się ślizgi oraz często koła zębate,

Czy łańcuch rozrządu jest lepszy od paska?
Ocena: 3 z: 2

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *