Wycieraczki są podstawowym elementem wyposażenia każdego samochodu. Konieczność ich wymiany oraz stała kontrola ich działania jest z kolei regulowana prawnie. Przepisy homologacyjne mówią same za siebie!

Częstotliwość wymiany wycieraczek

Szybkość zużywania się piór zależy między innymi od warunków atmosferycznych, jakości tworzywa z którego są wykonane poszczególne elementy oraz tego, ile kilometrów codziennie pokonujemy samochodem. Bardzo łatwo poznać zużycie wycieraczek. Zwracajmy uwagę przede wszystkim na smugi i dźwięk jaki wydają podczas ruchu. Wszelkie piski, drgania czy tarcia są znakami alarmującymi. Producenci zalecają wymianę gumowych części co sześć miesięcy. Dodatkowo powinno to nastąpić przed jesienią oraz wiosną. W praktyce czas ten może się lekko wydłużyć lub skrócić.

Prawidłowo działająca wycieraczka przylega idealnie do szyby, nie rozmazuje wody i nie pozostawia na niej smug. Jak zatem wybrać te idealne?

Wybór dostępny na rynku

Obecnie producenci wyposażenia samochodowego oferują szeroką gamę produktów. Przed zakupem jednak warto przeglądnąć katalogi i upewnić się czy konkretny rodzaj piór będzie pasował do naszego samochodu. Posiadacze nowszych modeli aut mogą pozwolić sobie na zdecydowanie większą swobodę wyboru. Niektórzy producenci proponują dodatkowe adaptery umożliwiające łatwy i uniwersalny montaż.

Generalnie wycieraczki samochodowe dzielimy na:

  • klasyczne, przegubowo-szkieletowe
  • bezprzegubowe
  • hybrydowe

Nie bez znaczenia pozostają również parametry konkretnych modeli. Długość wycieraczek okazuje się niezwykle istotna, szczególnie w pojazdach wyposażonych w czujniki pod lusterkami. Nawet kilkumilimetrowa różnica może być w takim przypadku znacząca. Niedopasowane wycieraczki wpływają zarówno na komfort jazdy, ale i działanie innych systemów samochodowych.

A może warto postawić na zestaw dedykowany? W wielu przypadkach takie rozwiązanie okazuje się najprostsze, a jednocześnie najskuteczniejsze. Wynika to przede wszystkim z perfekcyjnego dopasowania pod konkretny model samochodu. Zarówno nacisk, jak i parametry techniczne są w tym przypadku regulowane przez producenta. Dodatkowym atutem zestawów dedykowanych są testy sprawdzające ich działanie przy dużych prędkościach. Czynnik ten ma ogromne znaczenie dla posiadaczy samochodów sportowych oraz kierowców często korzystających z autostrad czy dróg szybkiego ruchu.

Wycieraczki klasyczne (szkieletowo-przegubowe) – czy warto?

Ten rodzaj wycieraczek jest zdecydowanie najpopularniejszą opcją, występuje głównie w starszych modelach aut. Charakteryzują się jak sama nazwa wskazuje szkieletem dociskającym gumę do szyby. Taki stelaż sprawdza się głównie na małych prędkościach. Zaletą takiego rozwiązania jest przede wszystkim niski profil wkładu gumowego. Konstrukcja gwarantuje zatem właściwy kąt wycierania, a równomiernie rozmieszczone punkty docisku dodatkowo poprawiają skuteczność wyposażenia. Nie musimy martwić się też o jakość ramienia – ta część wykonana jest bowiem w całości z metalu.

Ta niezaawansowana technologicznie opcja nie wymaga dużych nakładów finansowych, ale nie jest pozbawione wad. Wycieraczki przegubowo-szkieletowe mają przeciętną trwałość. Fakt ten wynika z szybko korodującej konstrukcji. Metalowy stelaż sprawdza się głównie na małych prędkościach. W innym wypadku może rozmazywać wodę na szybie, szczególnie po paru miesiącach użytkowania.

Wycieraczki bezprzegubowe – klasyka z lepszymi parametrami

Wycieraczki bezprzegubowe, zwane też bezszkieletowymi przylegają ściśle do szyby na całej swojej powierzchni. Ich stelaż jest połączony z częścią roboczą, dzięki czemu całość prezentuje się bardzo minimalistycznie i schludnie. Takie rozwiązanie sprawdzi się na każdej prędkości, nawet w ciężkich warunkach atmosferycznych. Pióra dokładnie zbierają wodę i nie rozmazują jej na szybach. Ponadto charakteryzują się aerodynamicznym kształtem oraz dynamiczną linią docisku. Można powiedzieć, że ich konstrukcja jest gwarancją cichej pracy i doskonałego odprowadzania wody i zanieczyszczeń. Warto dodać, że producenci wycieraczek ułatwiają zamontowanie ich w samochodach starszej generacji.

Za wysoką jakość trzeba jednak zapłacić. Pióra tego typu w porównaniu z klasycznym odpowiednikiem są droższe. Należy wziąć pod uwagę jednak zazwyczaj dłuższy czas ich eksploatacji.

Wycieraczki hybrydowe – rozwiązanie idealne?

Wycieraczki hybrydowe łączą w sobie najlepsze aspekty wcześniejszych opcji. To niebanalne połączenie mocnego stelaża oraz wysokojakościowego pióra gwarantuje doskonały docisk i skuteczną pracę na powierzchni szyby. Wyposażenie to powstało dla wymagających kierowców, którzy pragną jeszcze lepszej widoczności na drodze, a co za tym idzie wyższego komfortu jazdy. Mają dyskretny kształt oraz stylową, zazwyczaj matową obudowę. Charakterystyczną cechą wycieraczki hybrydowej jest rdzeń poprawiający przyczepność konstrukcji. W przeciwieństwie do klasycznego odpowiednika, poszczególne elementy wykonane są zazwyczaj ze stali. Aspekt ten znacznie wpływa na jakość wykonania i na trwałość części. Hybryda nie zawodzi nawet w ciężkich warunkach atmosferycznych. Dobrze dopasowane pióra nie rozmazują wody na szybie nawet przy dużych prędkościach.

Do niedawna to nowoczesne rozwiązanie nie sprawdzało się w starszych modelach aut. Przeszkodą okazywały się często bardziej wypukłe kształty szyby. Dzisiaj producenci wyposażenia samochodowego dbają o to, żeby podobne produktu znalazły zastosowanie w pojazdach każdego typu.

Nowoczesna wycieraczka niewidzialna

Niewidzialna wycieraczka to nic innego jak rodzaj powłoki hydrofobowej nakładanej na szybę samochodu. Preparat ma za zadanie zbierać wodę w duże krople, a następnie odprowadzać je z powierzchni styku To dość kontrowersyjne rozwiązanie, które ma zarówno swoich zwolenników, jak i przeciwników. Taka opcja działa przede wszystkim na dużych prędkościach – w innym wypadku siła powietrza okazuje się niewystarczająca. Należy pamiętać, że powłoka nie zastępuje wycieraczki mechanicznej! Może jedynie wspomóc ich pracę.

Wiele zależy nie tylko od wyboru produktu, ale i od kształtu i stanu szyby. Powłoka hydrofobowa uchroni ją między innymi przed mrozem. Szron i lód zejdzie z niej znacznie łatwiej. Specjaliści twierdzą, że podobne rozwiązanie warto stosować przede wszystkim na boczne szyby i lusterka.

Rodzaj to nie wszystko…

Odpowiednie wybór wycieraczek i ich prawidłowe dopasowanie to nie wszystko. Kierowca powinien regularnie kontrolować ich działanie oraz oczyszczać je ze wszelkiego rodzaju zanieczyszczeń.

Szczególnie uważni powinni być użytkownicy myjni, w których bardzo często korzysta się z wosku i innych tłustych preparatów nabłyszczających. Substancje tego typu wpływają na pracę piór i przekładają się na ich wczesne zużycie.  

Zabrudzone pióra mogą nie dociskać szyby na całej powierzchni, a tym samym zupełnie nie spełniać swojej roli. Regularne przecieranie wycieraczek wilgotną ściereczką z płynem zapobiegnie tworzeniu się smug i wodnych rozmyć spowodowanych nagromadzeniem się brudu.

Jakie wycieraczki zatem wybrać?

Przy zakupie wyposażenia warto kierować się przede wszystkim stanem naszego samochodu oraz jego poziomem użytkowania. W starszych autach, prowadzonych na małych dystansach czy w terenach zabudowanych klasyczne wycieraczki szkieletowe w zupełności spełnią nasze oczekiwania. Zadbane pióra skutecznie usuną deszcz z szyby i zapobiegną rozmazywaniu się wody na jej powierzchni.

Jeżeli z kolei jesteśmy posiadaczami nowego samochodu, zależy nam na estetycznym wyglądzie, a często rozwijamy duże prędkości od 130 km/h wzwyż warto zaopatrzyć się w nieco droższą, ale lepszą jakościowo wycieraczkę bezprzegubową, a nawet hybrydową.  Te nie zawiodą nas w nawet ciężkich warunkach atmosferycznych, a smugi i rozmazany obraz odejdą w zapomnienie!

Oceń ten wpis!

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *