Kierowcy doskonale zdają sobie sprawę, że umiejętność prowadzenia auta to jedynie jeden z wielu czynników, które wpływają na bezpieczeństwo i komfort jazdy. Poza tym, ważny jest odpowiedni stan techniczny pojazdu, a także jego prawidłowe przystosowanie do warunków pogodowych. Ma to bardzo istotne znaczenie, głównie z uwagi na to, że wraz ze zmianą pory roku w naszym kraju, sytuacja na drodze może się diametralnie różnić. Obecnie, wielu użytkowników samochodów zadaje sobie pytanie jak przygotować samochód do zimy? Spróbujmy na nie odpowiedzieć.
Elementy karoserii
Karoseria, rozumiana jako nadwozie, stanowi jedną z najbardziej istotnych części samochodu. To właśnie jej nienaganny wygląd, pozbawiony rdzy, rys oraz uszkodzeń zewnętrznych przykuwa wzrok i pozwala w pełni cieszyć się użytkowanym pojazdem. Zima jest porą roku, która z uwagi na ujemną temperaturę może wpływać negatywnie na karoserię auta. Nie jest to jednak jedyny parametr. Poza zimnem, należy wskazać liczne zanieczyszczenia, jakie osiadają na samochodzie w trakcie przemieszczania się. Obecnie, służby drogowe pokrywają nawierzchnię mieszanką soli, piasku oraz innych substancji mających z jednej strony zapobiegać zamarzaniu, z drugiej natomiast, reagować z nawierzchnią w taki sposób, by już istniejący na niej lód szybciej został zamieniony w wodę. Oczywiście, biorąc pod uwagę prowadzenie samochodu, może okazać się to pomocne, jednak dla lakieru i ogółu karoserii, zgubne. Przypominamy, że pisaliśmy już na naszym blogu o przygotowaniu samochodu do wiosny, gdzie o myciu karoserii również wspominaliśmy. Wpis znajdziecie tutaj.
Jak uchronić karoserię przed zimowymi warunkami?
Odpowiedź na to pytanie nie jest jednoznaczna. Przede wszystkim, należy zadbać o to, by na powierzchni lakieru nie pojawiły się odpryski. Częstokroć, po letniej podróży, na masce, zderzaku czy nadkolach mogą pojawić się nieznaczne ubytki spowodowane uderzeniami drobnego kamienia czy też drobin asfaltu. Wskazane jest wówczas, by uzupełnić te fragmenty lakierem zaprawkowym. Woda, sól oraz niska temperatura nie będą miały na nie dobrego wpływu. Mimo że nie widzimy tego „gołym okiem”, cząsteczki związków chemicznych wspomnianej wody oraz soli mogą wchodzić pod lakier i działać na niego negatywnie. Inną czynnością będzie woskowanie pojazdu. Nie wystarczy jednak wybór pierwszego produktu z półki. Ważne jest, by zabezpieczał on lakier przez wspomnianymi czynnikami destrukcyjnymi. W tym zakresie, rynek kosmetyków samochodowych jest bardzo szeroki, a koszty z tym związane nie powinny nadmiernie obciążyć budżetu. Zaś o samym wyborze wosku samochodowego pisaliśmy tutaj, a o kosmetyce samochodowej tutaj.
Poza wskazanymi czynnościami konieczne jest, aby pamiętać o okresowym myciu pojazdu (można również pomyśleć o autodetailingu, o którym pisaliśmy tutaj). Zdecydowanie, powinniśmy wybierać myjnię ręczną, zamiast automatycznej. Jeśli z tej drugiej korzystało dużo kierowców, na jej elementach osadził się piasek, który może porysować lakier samochodu. Ważne jest także przechowywanie auta w odpowiednich warunkach. Zapewne, w tym zakresie wiele osób może być zdziwionych, ale zgodnie z najnowszymi badaniami, pojazdy przemieszczające się w zimie po drogach, które parkują w ogrzewanym garażu są bardziej narażone na korozję niż te pozostawione na zewnętrznym parkingu.
Podwozie pojazdu
To drugi, najważniejszy element samochodu, którym się przemieszczamy. W jego zakresie można wymienić opony, zawieszenie, podzespoły układu wydechowego i wiele innych. Najbardziej istotne wydają się być opony. Nie bez powodu, na rynku wyróżnia się co do zasady ogumienie zimowe i letnie (całoroczne wciąż są mniej popularne, zaś o nim właśnie pisaliśmy tutaj). Jaka jest różnica? Właściwie, diametralna zarówno w składzie, jak i budowie. Opona to mieszanina wielu surowców, w skład których wchodzi guma oraz wiele innych substratów. Zatem, są to składniki uzyskiwane w różnorodnych procesach chemicznych. Surowce używane w produkcji opon zimowych są bardziej odporne na niskie temperatury, które nie działają na nie destrukcyjnie. W sytuacji, kiedy wskazania termometru spadają poniżej zera, tworzywo staje się twardsze (w odpowiednim stopniu, gdyż nadmierna twardość materiału również nie jest wskazana), stabilizując jazdę. Natomiast, w lecie, kiedy jest zdecydowanie cieplej, jeżdżąc na zimowych oponach możemy mówić o efekcie „klejenia się do podłoża”. Również ich powierzchnia (bieżnik), charakteryzuje się nieco inną budową ze względu na liczne rowki, które można porównać do nacięć. Głównym zadaniem tak ukształtowanego bieżnika jest ograniczenie (w rozsądnym zakresie) elementów stycznych ze śliską powierzchnią drogi.
Ważne jest również utrzymanie zawieszenia w odpowiednim stanie. Po letnich wyjazdach na urlopy i wakacje należy sprawdzić jego kondycję. Może się okazać, że pomimo nieodczuwania dyskomfortu w trakcie jazdy, wahacze, amortyzatory, łożyska, piasty lub wiele innych jego elementów wymagają wymiany. Nie są to drogie i czasochłonne naprawy co powoduje, że mogą być wykonane bez obciążenia budżetu, jak i codziennej rutyny. Mają duże znaczenie, zwłaszcza gdy w zimie przemieszczamy się po zaśnieżonej lub oblodzonej drodze. Właśnie wtedy mankamenty, których na co dzień nie odczuwamy, mogą zdecydowanie się pogłębić.
Istotne są także elementy układu wydechowego. W większości pojazdów znajdują się one w dolnej części i są najbardziej narażone na kontakt z czynnikami zewnętrznymi. Ważne jest zatem, by sprawdzić ich kondycję przed zimowym sezonem, podobnie jak stan progów i innych części podwozia. Jeśli zauważymy na nich oznaki rdzy lub ubytki lakieru zabezpieczającego, należy prewencyjnie zakonserwować powierzchnię specjalistycznym środkiem. Jego obecność na pewno nie wpłynie negatywnie na stan pojazdu.
Płyny eksploatacyjne
Pomimo że jako serce samochodu zazwyczaj wskazuje się w ogólny sposób silnik, warto wspomnieć o tym, że bez licznych cieczy, jak np. olej silnikowy, płyn chłodzący i wiele innych nie byłby on w stanie odpowiednio funkcjonować. Jak zatem zadbać o płyny eksploatacyjne w zimie? Po pierwsze, powinniśmy używać odpowiedniego oleju silnikowego przeznaczonego do niskich temperatur. Obecnie, nie mamy srogich zim, jednak wielu kierowców zapewne pamięta sezony, kiedy temperatura spadała nawet do 20 stopni poniżej zera. Wpływa to na gęstość mieszanki znajdującej się w komorze silnika. Jeśli mamy taką możliwość, zadbajmy o odpowiedni indeks temperaturowy wlewanej mieszanki. Płyny eksploatacyjne to również te, które w widoczny dla nas sposób wpływają na bezpieczeństwo i komfort jazdy, jak np. płyn do spryskiwaczy. Jego zimowa formuła zapobiega zamarzaniu zarówno w zbiorniku, jak i na szybie. Ważna jest również kontrola płynu hamulcowego, a także płynu chłodzącego. Zima jest dla pojazdu tą porą roku, kiedy przemieszcza się on w „cięższych warunkach”, co nawet w nowym samochodzie może powodować ubytek tego typu cieczy.
Akcesoria zimowe
Bez wątpienia, są takie rzeczy, których obecność w samochodzie w okresie zimowym jest niezbędna lub przynajmniej pomocna. Pierwsza z nich to odmrażacz do szyb i zamków. Zdecydowanie, wspomoże on codzienną rutynę odśnieżania samochodu i jego otwierania. Istotny jest także środek konserwujący gumy uszczelniające drzwi lub klapę bagażnika. Z uwagi na zalegający śnieg na karoserii, niezastąpiona może okazać się skrobaczka połączona z końcówką do omiatania pojazdu. Ważne jest jednak, by przy ściąganiu zalegającej zmarzliny z auta nie nadużywać siły, gdyż może to spowodować powstanie rys na jego powierzchni. Chociaż wielu kierowców o tym nie myśli, warto również przed okresem zimowym wymienić dywaniki z welurowych na gumowe. Z jednej strony, ma to walor estetyczny, który będzie miał znaczenie w kontakcie materiału z mokrym obuwiem, z drugiej natomiast, ograniczy wilgoć w kabinie pojazdu. Przed wyjazdem powinniśmy skontrolować także stan wycieraczek, które częstokroć w kontakcie z lodem stają się bezużyteczne.
Wskazane elementy akcesoryjne wydają się podstawowym ekwipunkiem, o jaki powinien zadbać kierowca. Nadto, zwłaszcza wybierając się w dalszą podróż, warto skontrolować stan akumulatora, na który niskie temperatury nie działają pozytywnie. W bagażniku powinny znajdować się również kable zapłonowe lub tzw. booster samochodowy na wypadek słabszej kondycji baterii. Pamiętajmy również o tym, że wymieniając opony na zimowe, wiele pojazdów pod bagażnikiem ma również koło zapasowe, którego rodzaj powinien być dopasowany do obecnej aury. W końcu, zwłaszcza wyjeżdżając poza granice państwa, sprawdźmy przepisy dotyczące użycia łańcuchów na kołach. Może okazać się, że podjazd pod strome zbocza jest możliwy jedynie po ich założeniu. Koszty tego akcesorium w Polsce są bardzo niskie w stosunku do zagranicznych.
Reasumując, wskazano najważniejsze kwestie, które powinny zwrócić uwagę kierowcy przed sezonem. Zapewne, w zależności od specyfikacji pojazdu, będą one się zmieniać. Niezależnie od tego należy jednak pamiętać, że zima jest tą porą roku, kiedy na garażowej półce powinniśmy zostawić brawurę i nadmierną prędkość, a zabrać rozsądek i skupienie.