Większość kierowców, kupując swój wymarzony samochód, stara się o niego dbać w każdym możliwym aspekcie. Wymiana części eksploatacyjnych, serwis oraz mycie pojazdu to podstawowe czynności, jakie – bez wątpienia – powinien regularnie wykonywać każdy właściciel. W ostatnim czasie, coraz bardziej popularne staje się poddawanie samochodów profesjonalnym zabiegom kosmetycznym, czyli autodetailing.

Czym właściwie jest autodetailing i dlaczego zyskuje popularność?

Autodetailing jest pojęciem bardzo szerokim, które początkowo odnosiło się jedynie do zewnętrznej części pojazdu. Obecnie jednak, wiele firm proponuje również zabiegi pielęgnacyjne wnętrza samochodu, co może być wyjątkowo atrakcyjne, zwłaszcza dla właścicieli skórzanej tapicerki. Kierując się najprostszą definicją tego pojęcia można uznać, że jest to szereg czynności dokonywanych w celu zabezpieczenia powłoki lakieru (oraz materiału) przed działaniem czynników zewnętrznych, takich jak: promieniowanie UV, wysoka i niska temperatura, wilgoć czy liczne zanieczyszczenia. Istnieje także drugi aspekt tych zabiegów- nadanie lakierowi wręcz fabrycznego wyglądu w zakresie głębi, szklistości oraz połysku.

Autodetailing zyskuje coraz większą popularność, przede wszystkim, za sprawą dużej ilości szkoleń, jakie dedykowane są dla amatorów tej sztuki. Pierwotnie, był on zarezerwowany głównie dla pracowników warsztatów, którzy profesjonalnie zajmowali się renowacją i odnawianiem pojazdów. Ze świadczeniem tego typu usług związane były wysokie koszty, jakie musiał ponieść klient oraz częsty brak produktów, niezbędnych do prawidłowego przeprowadzenia autodetailingu. Obecnie, ceny wykonania poszczególnych zabiegów są bardziej przystępne, a dostępność środków chemicznych nie stanowi już większego problemu. Również, za sprawą wspomnianych szkoleń, stworzenie przydomowego studia pielęgnacji samochodów dla przeciętnego użytkownika, stało się bardzo proste.

autodetailing

Zrób to sam, czyli przydomowy autodetailing

Jak wspomniano, dostępność produktów autodetailingowych jest coraz większa, podobnie jak łatwość wyszukiwania informacji na temat prawidłowego doboru produktów i technik wykonywania poszczególnych zabiegów pielęgnacyjnych. Właśnie dlatego, coraz więcej osób decyduje się na upiększenie samochodu we własnym zakresie. Jak należy się do tego przygotować? Sprawdźmy.

  1. Odpowiednio dobrane miejsce. Konieczne jest, aby pomieszczenie, w którym dokonujemy czynności detailingowych, było dobrze oświetlone, co zdecydowanie wpłynie na dokładność naszej pracy. Istotne jest również, by nie było zawilgocone. Pamiętajmy, że preparaty, które będziemy nakładać na pojazd, to środki chemiczne, podobnie jak sama woda (w każdym stanie). Zbyt duża wilgoć może spowodować m.in. niedostateczne wysychanie produktu. Kolejną ważną sprawą jest temperatura. Przyjmuje się bezpieczny zakres 18 – 25 stopni Celsjusza, który pozwoli na prawidłowe działanie specyfików i zachowanie pierwotnej konsystencji. Ważne wydaje się być również, aby pomieszczenie nie było zapylone. Unoszące się w powietrzu cząsteczki w kontakcie z padem polerskim mogą pozostawiać rysy na lakierze.
  2. Prawidłowo dobrane produkty i maszyny. Park maszynowy, w który się wyposażymy, zapewne będzie zależeć od środków jakimi dysponujemy oraz posiadanej wiedzy w tym zakresie. Na początek, nie musimy kupować nowych urządzeń. Jeśli znajdziemy używane produkty w zadowalającym stanie, również będą dobrym wyborem. Konieczne jest posiadanie:
  • Pianownicy, która pozwoli nam na bardzo dokładnie umycie pojazdu aktywną pianą.
  • Maszyny polerskiej, którą „zetniemy” obecną warstwę lakieru z dużą ilością rys. W tym zakresie, możemy wybrać polerkę rotacyjną lub oscylacyjną. Pierwsza z nich jest najszybszym możliwym rozwiązaniem, które pozwoli na pozbycie się mankamentów i nadanie idealnego połysku. Również, istotną rolę odgrywa właściwe dobranie padów polerskich. Jak przyjmują praktycy, korzystanie z rotacji powinno być zastrzeżone jedynie dla profesjonalistów. Maszyna oscylacyjna, natomiast, jest dużo bardziej bezpieczna dla amatorów detailingu, ale wymaga ręcznego polerowania w celu uzyskania efektu połysku.

Z uwagi na rozwój rynku, wiele firm proponuje alternatywę dla wspomnianych maszyn, czyli tzw. polerki pośrednie. W praktyce jednak przyjmuje się, że przede wszystkim powinno stawiać się na bezpieczeństwo. Lepiej zatem poświęcić nieco więcej czasu na pracę, ale nie martwić się spalonym lakierem lub powstałymi niedokładnościami. Podczas dokonywania zakupu należy zwrócić uwagę na zakres obrotów maszyny- powinna zawierać kilka biegów stopniujących obroty w zakresie od 400- 6000 na minutę. W nieprofesjonalnych sklepach oferowane są urządzenia o stałym zakresie pracy, jednak nie zaleca się ich stosowania przy lakierze samochodowym.

  • Padów polerskich. Ich dobór zależy głównie od stanu lakieru oraz doświadczenia. Różnią się one swoją ostrością i „agresywnością” względem powłoki. Jeśli jesteśmy nowicjuszami, warto zapytać o poradę sprzedawcę, który pomoże nam we właściwym wyborze.
  • Szamponów, glinki do lakieru, środka do dekontaminacji, pasty polerskiej i wiele innych. Chcąc opisać wszystkie produkty, które będą niezbędne do dokonania korekty lakieru, konieczne byłoby stworzenie wielostronicowego poradnika. Ograniczając się jednak do najważniejszych środków, warto zakupić dobrej jakości szampon do pianownicy i glinkę do lakieru (która pomoże nam usunąć zabrudzenia niedostrzegalne po umyciu) oraz środek dekontaminacyjny, czyli substancję odtłuszczającą. Przyjmuje się, że użycie wskazanych produktów jest niezbędne w każdym autodetailingu.

Wybór pasty polerskiej, podobnie jak maszyny, zależy od stanu lakieru oraz indywidualnych umiejętności. Środek polerski należy dobrać, mając na względzie grubość drobin tnących lakier. Powinniśmy brać pod uwagę także rodzaj pada, z którego będziemy korzystać. Dla lakierów w dobrym stanie stopień cięcia powinien być raczej niski. W przypadku wieloletnich samochodów, których lakier nie był nigdy korygowany, można pokusić się o wyższe wartości. Ponadto, należy zadbać o dużą liczbę czyściwa (w formie np. tetry, mikrofibry), wosk samochodowy oraz powłokę, która ostatecznie będzie nakładana na lakier. Jeśli decydujemy się na pełny autodetailing wraz z ceramiką (najbardziej popularna), to przy wyborze wosku możemy skupić się na jego cechach w zakresie zabezpieczenia lakieru oraz zaznaczenia głębi koloru. Hydrofobowe właściwości nie będą aż tak istotne, gdyż zadba o niewspomnianą warstwa powłoki.

Również, wybór powłoki ceramicznej, która nakładana jest w ostatnim etapie prac podczas upiększania samochodu, nie należy do łatwych. Przyjmuje się, że nie warto wybierać produktów niskobudżetowych, gdyż nie spełnią one oczekiwań użytkownika. Zatem, dla pełnego zadowolenia, znacznie opłacalne wydaje się skorzystanie z droższych rozwiązań. Powłoka tworzy po zastygnięciu warstwę ochroną do około 3 milimetrów, a jej trwałość określa się na około dwa lata.

autodetailing

Autodetaling krok po kroku

Po zakupieniu niezbędnych produktów można przejść do praktyki. Oto podstawowe czynności, jakie należy wykonać:

  • dokładne umycie pojazdu, najlepiej z użyciem pianownicy oraz jego idealne osuszenie;
  • oczyszczenie glinką samochodową lakieru z drobnych zabrudzeń. Jeśli jest to konieczne, można użyć preparatu usuwającego owady lub żywicę z lakieru;
  • użycie preparatu do dekontaminacji lakieru. Ważne, by odtłuszczenie było możliwie dokładne;
  • oklejenie elementów karoserii. Głównie, powinno się zadbać o tworzywa sztuczne oraz szyby;
  • polerowanie lakieru maszyną polerską. W tym kroku ważne jest, aby w pierwszej kolejności dokonać próby pada oraz pasty polerskiej na mniej widocznym elemencie pojazdu. Jeśli samochód miał lakierowane jakieś elementy, może konieczne być zastosowanie różnych środków ścinających;
  • polerowanie i oczyszczenie lakieru z pozostałości pasty. W przypadku maszyny rotacyjnej będzie to głównie pył z pada. Używając oscylacji, musimy ręcznie pozbyć się pasty z powierzchni samochodu. Przy okazji, dobrym rozwiązaniem będzie aplikowanie wosku na lakier. Musi być on idealnie rozprowadzony i wtarty tak, by w połączeniu z powłoką ceramiczną nie tworzył plam;
  • aplikacja powłoki zabezpieczającej. W tym etapie liczy się precyzja i długotrwałość. Nie możemy pominąć żadnego elementu pojazdu. Środek musi zaschnąć w celu utwardzenia się. Większość produktów przeznaczona jest do jednorazowego nałożenia, jednak w tym aspekcie konieczne jest kierowanie się zaleceniami producenta.

Dodatkowo, możliwe jest zastosowanie podobnych zabiegów na szyby samochodu. Tu pomocny może być tlenek ceru, który jednak nie poradzi sobie z głębokimi rysami.

W zakresie wnętrza pojazdu, zabezpieczenie powłoką ma na celu głównie ograniczenie dostępu zanieczyszczeń oraz hydrofobowość.

Zlecenie dokonania autodetailingu

Jeśli nie dysponujemy odpowiednim miejscem, zapałem lub zwyczajnie nie mamy czasu, korektę lakieru możemy zlecić profesjonaliście. Czas trwania tego typu usługi to od kilku godzin do około 2 – 3 dni. Niestety, wiąże się to z określonymi kosztami (od 600 do nawet 2000 złotych). Pozytywnym aspektem oddania naszego samochodu do fachowca jest zapewne to, że oszczędzamy czas i nie musimy kupować niezbędnych rzeczy. Negatywną stroną może być jednak fakt, że nie mamy pełnej kontroli nad tym, co dzieje się z pojazdem. Zatem, wybór powinien być indywidualnie rozpatrywany i przemyślany.

Autodetailing krok po kroku – poradnik
Ocena: 5 z: 1

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *