W Polsce na jednego obywatela przypada około 1,5 samochodu (w 2018 na 1000 mieszkańców poruszało się około 505 aut). A jak wyglądają inne statystyki motoryzacyjne?

Epidemia a rynek samochodów nowych i używanych

Zdecydowanie Polacy są zmotoryzowanym narodem. Obecnie, wyprzedzają Francję, Wielką Brytanię czy Niemcy, a przewaga wciąż rośnie. Nie jest on jednak proporcjonalny do liczby wyprodukowanych pojazdów. Od 2016 roku (~550 tysięcy sztuk) spadała ona o około 100 tysięcy rocznie. Może to wskazywać na fakt, że Polacy chętniej inwestują w używane auta, chociaż jak wskazują statystyki, liczba rejestracji w UE zmniejszyła się o około 33%, natomiast w Polsce o blisko 15%. Powodu tych zmian można dopatrywać się głównie w sytuacji epidemiologicznej i jej wpływu na gospodarkę – ludzie skupiają się na zbieraniu kapitału, zdecydowanie ostrożniej go wydając.

Samochody elektryczne w Polsce – statystyki

W ostatnim czasie, wśród włodarzy większych miast, popularnym tematem staje się ochrona środowiska. Poddają oni wnikliwej analizie wpływ poszczególnych jednostek napędowych na jakość powietrza na terytorium swoich aglomeracji, upatrując przyszłości w pojazdach hybrydowych. Bez wątpienia, polscy kierowcy polubili tę technologię. W 2018 roku kupiono o 68% więcej pojazdów z napędem elektrycznym niż w 2017. Kolejno, w roku 2019 liczba ta wzrosła o około 5% i regularnie pięła się w górę, głównie za sprawą licznych dofinansowań z funduszy europejskich. To niezwykle ciekawe i obiecujące statystyki motoryzacyjne.

Sprzedaż nowych samochodów w Polsce – benzyna czy diesel bardziej popularny?

Również, w pozostałym zakresie stwierdza się wzrost zainteresowania pojazdami z silnikiem benzynowym. W 2018 roku sprzedaż samochodów z silnikiem benzynowym stanowiła 40% rynku motoryzacyjnego w naszym kraju przy około 45% udziale diesli. Nastroje związane z dbałością o środowisko oraz zapowiedziami zamknięcia centrów miast dla silników wysokoprężnych spowodowały, że częściej dokonujemy zakupu „benzyniaków”. Koresponduje to również z faktem, że głównie kierowcy w miastach powyżej 50 tys. mieszkańców decydują się na ich nabycie samochodów z silnikiem benzynowym właśnie (diesle to jedynie 23%). Dane te odwracają się wraz ze spadkiem zagęszczenia ludności. W miastach do 20 tys. mieszkańców samochody z silnikiem wysokoprężnym stanowi a ~ 43%, a na wsi ~ 38%.

Najczęściej kupowane marki samochodów w Polsce

Analizując statystyki motoryzacyjne pod względem najczęściej kupowanych marek pojazdów uznać należy, że Polacy nie są wierni jednej narodowości. Nie dziwi fakt, że największym zainteresowaniem cieszą się samochody spod znaku VW AG – Skoda . Tego trendu można upatrywać się głównie w bogatej ofercie samochodów stricte flotowych, a także w atrakcyjnych cenach (jak w przypadku VW, który musiał zweryfikować katalog po stratach poniesionych w związku z dieselgate). Kolejno, 12% i 10% udziału w rynku motoryzacyjnym pozwala mówić o zdecydowanej dominacji. Równie wysoki odsetek (11,14%) osiągnęła Toyota. Ta pozycja to istotne zaskoczenie, gdyż przez lata marka ta była uznawana za premium. Zasadą jest informowanie o podium, jednak na uwagę zasługuje także firma znana głównie z produkcji raczej budżetowych pojazdów. Jest nią Dacia, która swoją konsekwencją i coraz ciekawszym stylem zdobyła około 6,8% polskiego rynku, notując względem poprzednich lat 44% wzrost. Również rynek używanych samochodów reprezentowany jest przez Volkswagena, następnie Toyotę oraz Mercedesa. Mniej więcej 15% to BMW, a 14,8% Audi. Specjaliści analizujący te trendy uważają, że jest to związane z relatywnie dużym spadkiem wartości wspomnianych pojazdów. Większość z nich uważna jest za klasę premium. Może to także oznaczać, że wzrosła zamożność naszych obywateli i zapotrzebowanie na coraz lepsze samochody.

Statystyki wypadkowe w Polsce

Każdego roku w Polsce słyszy się o zaostrzeniu przepisów związanych z otrzymaniem prawa jazdy. Zmian tych upatruje się głównie w przypisywanej młodym kierowcom brawurze za kierownicą. Jak wskazują statystyki, biorąc pod uwagę grupy wiekowe, których przedstawiciele mogą być kierowcami, należy uznać, że w przeliczeniu na 10 tysięcy osób, najwięcej wypadków (średnio 18,4) wywołują prowadzący w wieku 18- 24 lat. Liczba ta spada proporcjonalnie, osiągając najmniejszą wartość (4,9) w przypadku kierowców po 60. roku życia. Główne przyczyny tych zdarzeń to:

  • nieustąpienie pierwszeństwa przejazdu (30%),
  • nieustąpienie pierwszeństwa pieszemu (20%),
  • nadmierna prędkość (13%),
  • nieprawidłowa zmiana pasa ruchu (9%).

Analizując te dane można poddać pod wątpliwość popularną brawurę, a zdecydowanie bardziej dostrzegać przyczyn niebezpieczeństwa w roztargnieniu. Na uwagę zwracają szczególnie wypadki z udziałem pieszych. Tylko w przypadku 7% zdarzeń została uznana ich wina za przyczynę incydentu. Zatem, 93% tego typu wypadków powstało z inicjatywy kierowców, którzy uznają, że ich powodem jest stale zadawane pytanie (i brak jednoznacznej odpowiedzi na nie): czy przejście dla pieszych obliguje kierowcę do zatrzymania się, gdy do pasów zbliża się pieszy, czy też nie?

Rynek samochodów firmowych

Rynek pojazdów osobowych w Polsce „kwitnie”. Czy jednak wszystkie pojazdy są własnością prywatną? Od 2016 roku zauważa się znaczne zwiększenie aut nabywanych przez firmy i około 8% spadek indywidualnych zakupów. Jakie auto jest najlepsze? Popularna odpowiedź na to pytanie (służbowe) wydaje się nie być jedynie żartem. Pracownicy chętnie korzystają z samochodów firmowych również w prywatnym zakresie, co jest zwyczajnie opłacalne nawet po uwzględnieniu obowiązkowego ryczałtu (250 zł lub 400 zł miesięcznie w zależności od pojemności silnika).

Części oryginalne czy zamienniki?

Zakup pojazdu czy też wybór jego marki są istotne, jednak musimy pamiętać także o kosztach eksploatacji. Oczywiście, w początkowym okresie jesteśmy zobowiązani gwarancją do odwiedzin w ASO. Na co w zakresie części samochodowych kierowcy decydują się po tym czasie? Czy lepiej wybrać oryginalne części czy może zamienniki? Odpowiedzi jest właściwie tyle samo, co kierowców. Statystycznie, jednak rynek zamienników z roku na rok rośnie, stanowiąc około 75% wszystkich kupowanych podzespołów. Dominują najdroższe części, takie jak: skrzynie biegów, koła dwumasowe czy elementy silnika. Zdecydowanie inaczej wygląda sytuacja w przypadku podstawowych części, jak np. filtry czy oleje. Może być to związane z dominacją pojazdów używanych po okresie gwarancji. W tym zakresie, wzrostu upatruje się także w coraz lepszej kondycji rynku e-commerce. Specjaliści zwiastują, że jego udział na koniec 2020 roku wyniesie około 9-10% całego obrotu, a kolejne 15 lat przyniesie dominację na poziomie 30%. Nie ulega jednak wątpliwości, że nadal tak zwany nieprofesjonalny obrót (w prywatnym zakresie, za pośrednictwem portali internetowych) dominuje w tej dziedzinie (około 65%).

Reasumując, polskie statystyki motoryzacyjne są niezwykle ciekawe i zachęcamy do śledzenia bloga, ponieważ cały czas analizujemy kolejne raporty i doniesienia, aby dotrzeć do Was z kolejną porcją statystyk już niedługo. Tymczasem zapraszamy do przeczytania innych wpisów na blog.superparts.pl

Statystyki motoryzacyjne – ciekawostki ze świata samochodów
Ocena: 5 z: 2

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *