Troska o zapewnienie prawidłowego poziomu płynów w samochodzie oraz ich terminową wymianę jest jednym z kluczowych elementów zapewniających prawidłowe działanie pojazdu. Może zdarzyć się jednak sytuacja, że będziemy zmuszeni uzupełnić je produktami innej firmy. Które płyny eksploatacyjne można ze sobą łączyć? Pomocne mogą okazać się kolory, jednak nie jest to podstawowa zasada mieszania. Z naszego artykułu dowiesz się, które płyny można mieszać, a które nie. 

olej silnikowy, mieszanie płynów eksploatacyjnych, łączenie olei silnikowych

Olej silnikowy

Pytanie, które płyny eksploatacyjne można ze sobą łączyć, pojawia się najczęściej w momencie zakupu używanego auta. Przeważnie wtedy gdy nie uda się nam znaleźć informacji o tym, jakiego oleju np. silnikowego wcześniej użyto. Czy w takiej sytuacji można dolać dowolny olej do silnika? Okazuje się, że musi być to olej silnikowy o tej samej klasie jakościowej i tej samej lepkości. Samochody użytkowane współcześnie jeżdżą najczęściej na olejach syntetycznych. Dobrze jest stosować taki sam olej, jaki znajduje się w silniku naszego pojazdu, jednak oleje syntetyczne są mieszalne.

Amerykański Instytut Naftowy (API) rekomenduje, aby oleje o klasie SG były mieszane z podobną lub wyższą klasą olejów silnikowych. Wynika z tego, że można dolać olej innego producenta. Jednak należy zwrócić uwagę na jego jakość i klasę lepkości tak, aby były zgodne z aktualnym olejem znajdującym się w silniku. Mieszalność olejów oznacza brak negatywnych konsekwencji dolania innego oleju, które najczęściej występują w postaci: zżelowania oleju, wystąpienia reakcji chemicznych bądź wytrącenia się dodatków. Prowadzi to do poważnych problemów z funkcjonowaniem układu smarowania silnika. 

Płyn chłodniczy

Układ chłodniczy jest jednym z najważniejszych układów znajdujących się w samochodach. Jego kluczowym elementem jest wysokiej jakości płyn chłodniczy, który zapewnia właściwą temperaturę całej jednostce napędu. Nie ulega wątpliwości, że płyn chłodniczy powinien być wysokiej jakości oraz aby był dobrany do marki naszego pojazdu.

Płyn ten można mieszać, jednak nowy płyn powinien posiadać dokładnie takie same parametry, jak ten, który już znajduje się w układzie chłodniczym. Nie warto robić eksperymentów, lecz stosować się do wytycznych producenta naszego auta. Dla wielu osób kolor płynu świadczy o możliwości mieszania, jednak taka sama barwa wynika z zastosowania barwnika, a niewiele mówi o jakości czy parametrach płynu chłodniczego.  W sprzedaży istnieje wiele płynów np. OAT, IAT, POAT czy HOAT. Różnią się one dodatkami, np. są antypienne, czy antykorozyjne, jednak ich działanie może wywołać szereg komplikacji w układzie chłodniczym samochodu. Dlatego kupując płyn chłodniczy, należy zapoznać się z instrukcją obsługi auta i zakupić płyn odpowiedni dla naszego silnika. Na wielu opakowaniach produktów istnieją zapewnienia o całkowitej mieszalności płynów, jednak należy podchodzić do nich z dużą ostrożnością. 

olej silnikowy, wymiana płynów eksploatacyjnych, łączenie płynów eksploatacyjnych

Płyn hamulcowy

Płyny hamulcowe do pojazdów  są sklasyfikowane przez DOT, czyli Department of Transportation. Jest to instytucja, która określa jakie właściwości powinien posiadać płyn hamulcowy. Bardzo istotnym parametrem określonym w specyfikacji produktu jest temperatura, w jakiej wrze płyn suchy o zawartości wody 0% oraz płyn zawodniony o zawartości 3,7% wody. Płyn hamulcowy występuje jako: 

Typy DOT3, DOT4 oraz DOT 5.1 są w ze sobą mieszalne i kompatybilne. Ze względu na to, że płyn hamulcowy DOT 5 powstaje na bazie silikonu, jest niemieszalny z innymi płynami. Stosuje się go najczęściej w pojazdach wojskowych i nie znajduje on zastosowania w zwykłych pojazdach. W sklepach występują również płyny LHM na bazie płyny hydraulicznego i olejów mineralnych, które są spotykane w starszych modelach pojazdów producenta francuskiego i nie są mieszalne z innymi. 

Olej przekładniowy

Jakość i odpowiednia lepkość oleju przekładniowego jest niezwykle istotna dla prawidłowego działania skrzyni biegów. Szczególnie jeśli chodzi o skrzynie automatyczne, w których zastosowane powinny być oleje ATF. Posiadają one niską lepkość oraz odpowiedni współczynnik tarcia i są dostosowane do wymagań sprzęgła i systemu hydraulicznego pojazdu. Dlatego w trosce o prawidłowe działanie skrzyni biegów, warto unikać mieszania olejów innej lepkości i jakości, gdyż może być to przyczyną zatarcia, przegrzania bądź uszkodzenia całego systemu sterowania. 

Płyn wspomagania kierownicy

Wspomaganie kierownicy potrafi ułatwić i uprzyjemnić życie, jednak jej prawidłowe działanie nie jest możliwe bez odpowiedniego płynu. W układzie wspomagania kierownicy występuje płyn ATF, który tak naprawdę jest olejem. Występuje jako syntetyczny (bezbarwny), półsyntetyczny (czerwony) oraz mineralny (zielony).  Płyny te w żadnym wypadku nie powinno się ze sobą łączyć, gdyż istnieje ryzyko zmiany konsystencji. Zawsze należy stosować taki sam olej do wspomagania kierownicy. W sytuacji pomyłki należy wymienić cały płyn na nowy.

płyn hamulcowy, olej silnikowy, olej przekładniowy, płyn chłodniczy, olej przekładniowy

Każdy kierowca powinien dbać, aby w użytkowanym aucie stale znajdował się odpowiedni poziom płynów wysokiej jakości. W sytuacji kiedy konieczne jest ich uzupełnienie, należy stosować się do instrukcji pojazdu oraz wytycznych producenta, tak aby nie przyczynić się do awarii pojazdu i zapewnić mu, jak najlepsze warunki do jazdy. 

Przeczytaj również nasze inne artykuły:

Bezpieczniki w samochodzie – poradnik

Wypożyczenie auta na wakacje – czy warto?

Jakie tarcze hamulcowe wybrać, kiedy wymieniać, na co zwrócić uwagę – poradnik

Oceń ten wpis!

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *