Decydując się na zakup samochodu, należy brać pod uwagę również jego eksploatację. W jej zakres nie wchodzą jedynie tankowanie czy zakup odpowiedniego ogumienia, ale także wymiana części stricte eksploatacyjnych. Należą do nich, między innymi, filtry: oleju, paliwa, powietrza oraz kabinowy. Ich odpowiednia kondycja wpływa nie tylko na stan techniczny pojazdu, ale także na komfort jazdy i wiele innych podzespołów. Warto zatem, wybierając wskazane części, kierować się niekoniecznie najniższą ceną, ale przede wszystkim jakością.

Filtr oleju- jak wybrać?

Filtr oleju ma kluczowe znaczenie w zakresie eksploatacji pojazdu. Jak sama nazwa wskazuje, jego zadaniem jest oczyszczenie oleju znajdującego się w „sercu” pojazdu, którym jest silnik. Pomimo jego regularnej wymiany opiłki, smarowidła, zanieczyszczenia, woda czy resztki paliwa mogą osadzać się na poszczególnych elementach jednostki napędowej, w dłuższej perspektywie powodując jej awarię.

Rozpatrując tematykę filtra oleju, należy brać pod uwagę nie tylko jego parametry konstrukcyjne, ale też okres eksploatacji. Przyjmuje się, że w nowych samochodach wymianę powinniśmy dokonywać średnio co 15- 20 tysięcy kilometrów. Natomiast, w nieco starszych pojazdach nie zaszkodzi, jeśli zmiana nastąpi po 10 tysiącach kilometrów.

Jakimi cechami filtra kierować się przy wyborze?

  1. Stopień dokładności filtracji. W tym zakresie kluczową rolę pełni tzw. medium filtracyjne. Wyróżnia się:
    1. standardowe medium filtracyjne zbudowane z celulozy lub papieru wzmocnionego materiałem syntetycznym. Ma ono jednak słaby współczynnik filtracji- zatrzymuje cząstki wielkości około 9 μm;
    2. medium kompozytowe, które cechuje się przepuszczalnością mniejszych zanieczyszczeń (około 4 μm), co zapewnia kilka warstw celulozy;
    3. syntetyczne media filtracyjne o największym stopniu dokładności. Separują najmniejsze zanieczyszczenia i wykonane są z włókniny lub flizeliny.
  2. Powierzchnia medium. Im większa powierzchnia, tym lepsze filtrowanie. Najlepszą reputacją cieszą się media, które są formowane w ułożone gwieździście plisy.
  3. Obudowa filtra. Mimo że istotą filtra jest wspomniane medium filtracyjne, warto zwrócić też uwagę na jego zewnętrzną część. Chroni ona go przed czynnikami zewnętrznymi, takimi jak: zabrudzenia, wilgoć czy wysokie temperatury.
  4. Detale filtra. Produkty z wyższej półki posiadają dodatkową uszczelkę gwarantującą jeszcze lepszą szczelność: pod wpływem wysokiej temperatury zwiększa ona swoją objętość.

Spośród wielu produktów, jakie znajdują się na rynku, w zakresie filtra oleju warto przede wszystkim sugerować się zaleceniami producenta pojazdu. Użytkownik samochodu nie powinien jednak w tym aspekcie kierować się najniższą ceną. Aby działał on bez zarzutów przez długi czas, nie należy oszczędzać. Do wiodących firm produkujących filtry oleju zaliczyć można: Bosch, Filtron czy Febi. Istotne przy wyborze powinny być również zalecenia producenta wybranego oleju silnikowego. Według testów przeprowadzonych przez „Auto- Świat”, odpowiednio dobrany filtr oleju wydłuża „życie” silnika o około 10%.

Filtr paliwa- jaki wybrać?

Kolejnym elementem eksploatacyjnym jest filtr paliwa. Wchodzi on w skład układu paliwowego i w gruncie rzeczy odpowiada za czystość paliwa. Oczywiste jest bowiem to, że benzyna lub olej napędowy, kupowany na stacjach nie jest w pełni pozbawiony zanieczyszczeń. Ich przedostanie się do silnika i poszczególnych jego elementów mogłoby spowodować awarię, a nawet jego trwałe zepsucie.

Na rynku dostępne są dwa rodzaje filtrów. Pierwszy z nich, zwykle umiejscowiony bezpośrednio przy zbiorniku paliwa, dedykowany jest dla pojazdów z silnikiem benzynowym. Jest to dobre rozwiązanie, gdyż kurz, pył i inne mikroelementy nie roznoszą się dalej po układzie paliwowym, tylko są wychwytywane już na początku drogi. Drugi, natomiast, przeznaczony jest dla silników diesla. Różni się on nieco funkcją i konstrukcją: wychwytuje nie tylko zanieczyszczenia, ale także wodę zawartą w oleju napędowym. W konsekwencji, poza standardową budową, posiada też tzw. odstojnik zbierający ciecz. Przyjmuje się także, że powinien być on montowany w pionowej pozycji. Najbardziej nowoczesne filtry do silników wysokoprężnych wyposażone są w zabezpieczania:

  • podgrzewacze, które dbają o temperaturę wody by nie zamarzła;
  • czujnik ilości wody w zbiorniku;
  • korki do spuszczania wody, dzięki którym nie jest konieczna tak częsta wymiana filtra, a jedynie pozbycie się zanieczyszczonej cieczy.

Zadając sobie pytanie, czy konieczna jest regularna wymiana filtra paliwa, można z całą pewnością odpowiedzieć twierdząco. Nadmierne zabrudzenie tego elementu może prowadzić do:

  • utraty mocy przez samochód,
  • poboru oleju silnikowego,
  • zużycia większej ilości paliwa.

To jedynie niektóre, najmniej dotkliwe objawy, jakie można zaobserwować. Większość producentów pojazdów zaleca wymianę filtra średnio co 20 tysięcy kilometrów. Mechanicy, natomiast, stawiają na zmianę tego podzespołu co 10- 15 tysięcy kilometrów. Do najbardziej znanych producentów filtrów paliwa należą: Filtron, Valeo, MANN, Bosch, Kamoka (według rankingu portalu Ferroza).

Dlaczego filtr kabinowy jest taki ważny?

Filtr kabinowy różni się nieco od opisanych podzespołów w ten sposób, że nie wpływa bezpośrednio na pracę silnika czy innych układów pojazdu. Ma on bardziej funkcję prozdrowotną i wpływa na samopoczucie użytkowników auta. W gruncie rzeczy, jest to element samochodu wyposażonego w klimatyzację (obecnie zdecydowana większość). Jego zadaniem jest oczyszczenie powietrza bogatego w kurz, sadzę i drobnoustroje, które dostają się do kabiny samochodu. Dodatkowym zadaniem filtra kabinowego jest też neutralizacja nieprzyjemnego zapachu czy chociażby pochłanianie wilgoci.

Decydując się na wymianę filtra można brać pod uwagę następujące opcje:

  1. Standardowy filtr kabinowy. Jego główną cechą jest zatrzymywanie podstawowych rodzajów pyłów i zanieczyszczeń drogowych. Wpływa również pozytywnie na ograniczenie ilości drobnoustrojów.
  2. Węglowy filtr kabinowy. Poza funkcjami standardowymi ogranicza też przenikanie substancji chemicznych oraz pochłania nieprzyjemne zapachy.

Dokonując wyboru tego elementu wyposażenia należy brać głównie pod uwagę jakość, a nie cenę. Oczywiście, ta druga- w przypadku zwykłych rozwiązań- może być nawet o 100% tańsza od opcji węglowej, jednak ważniejsze powinno być nasze zdrowie i samopoczucie. Zaleca się także okresowe kontrolowanie filtra (nawet jeśli nie korzystamy z klimatyzacji) oraz inspekcję stanu zabrudzenia oraz kompletności. Filtr kabinowy składa się z plis ułożonych harmonijkowo, które pod wpływem różnych czynników mogą ulegać zniszczeniu. Zdaniem specjalistów z portalu „Autokult”, właściciele pojazdów, którzy regularnie wymieniają filtr klimatyzacji, o 35% rzadziej skarżą się na infekcję górnych dróg oddechowych.

Do najbardziej polecanych producentów filtrów kabinowych zaliczają się: Denckermann, Kamoka czy Blue Print.

„Płuca samochodu” czyli filtr powietrza

Jednym z niezbędnych podzespołów, o których warto pamiętać, jest filtr powietrza. Pełni on istotną rolę, gdyż chroni pojazd, a także mechaniczne elementy silnika przed pyłami, zabrudzeniami oraz wieloma innymi zanieczyszczeniami, jakie mogą być zassane w trakcie jazdy. Filtr wpływa głównie na:

  • harmonijną i zrównoważoną pracę silnika,
  • poprawne spalanie samochodu,
  • odpowiednie działanie podzespołów układu dolotowego,
  • szczelność tłoków i cylindrów.

Zazwyczaj filtr powietrza montowany jest między pompą zasilającą a wtryskiwaczami. Jednak jego położenie zależy od producenta pojazdu. Na uwagę zasługują szczególnie tak zwane stożkowe filtry, które są dedykowane głównie do pojazdów o sportowym charakterze. Według testów ADAC przyjmuje się, że stosując takie rozwiązanie można zwiększyć moc pojazdu o około 5- 7 KM. Specjaliści jednak mają ambiwalentne zdanie na temat tego produktu, gdyż źle zamontowany, może powodować przedostanie się bardzo dużej ilości zanieczyszczeń do komory silnika.

Dobry filtr powietrza to przede wszystkim taki, który jest odporny na liczne czynniki zewnętrzne, czyli: ciśnienie, temperaturę i wilgoć. Podobnie jak w przypadku innych części eksploatacyjnych, nie powinno się na nim oszczędzać, lecz należy wymieniać go średnio co 10- 15 tysięcy. Firmami wiodącymi są: MANN, Bosch, Kamoka oraz Filtron.

Regularna wymiana wskazanych podzespołów w samochodzie stanowi swoiste abecadło każdego kierowcy. Jeśli chcemy cieszyć się bezpieczną i dynamiczną jazdą przez długie lata, warto zainwestować nieco większe środki finansowe i kupić produkt lepszej jakości. Oczywiście, poza tym należy pamiętać o regularnej wymianie oleju, świec czy akumulatora.

Filtr paliwa, powietrza, oleju i kabinowy – jak wybrać? Na co zwracać uwagę? Kompletny poradnik
Ocena: 5 z: 1

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *