Każdy posiadacz lub użytkownik samochodu wielokrotnie zastanawiał się nad skrótami, jakie widnieją na jego kokpicie lub karoserii. Co oznacza na przykład skrót ABS, ESP, ESR, czy też po prostu R? Najczęściej staramy się rozszyfrować te wszystkie dziwne skróty, gdy zmieniamy auto z nieco starszego na bardziej zaawansowane technologicznie albo w sytuacji, gdy zaświeci nam się kontrolka z ciągiem liter, który nic nam nie mówi. Dlatego lepiej po prostu wiedzieć, co określony przycisk lub skrót oznacza, zanim zostanie on użyty. I dlatego stworzyliśmy dla Was kompletny słowniczek samochodowych pojęć i skrótów, tak, abyście w jednym miejscu mieli najbardziej przydatne, najczęściej używane i ważne skróty z branży motoryzacyjnej.
Oto zbiór najbardziej popularnych skrótów, które można spotkać w wielu pojazdach poruszających się na polskich i europejskich drogach:
A
- 4- Matic, 4- Motion, 4WD (Four Wheels Drive)- to oznaczenie napędu na cztery koła. Pierwsze z nich stosowane jest w samochodach marki Mercedes Benz, drugie, natomiast, głównie w Volkswagenach;
- A/C (Air Conditing)- oznacza klimatyzację. Częstokroć, łączone jest ze słowem Automatic A/C;
- AAS (Auto Adjusting Suspension)- to system wietrzenia wnętrza pojazdu, który stosowany jest przede wszystkim w najdroższych modelach BMW;
- ABS (Automatic Brake System)- układ przeciwdziałający blokowaniu kół. Sprawdza się głównie na mokrej lub śliskiej nawierzchni;
- ACC (Autonomous Cruise Control)- oznacza autonomiczną kontrolę prędkości oraz jej korektę poprzez rozpoznanie znaków drogowych na drodze. System implementowany jest w wielu nowych samochodach;
- ADR (Automatische Distazregelung)- pojazd, w zależności od nawierzchni po jakiej się porusza, automatycznie dopasowuje wysokość swojego nadwozia. System wykorzystywany jest głównie w pojazdach o właściwościach terenowych niemieckiej produkcji;
- AFI, AFA, AFC (Automatic Fuel Adjust/ Injection/ Common)- ogół systemów odpowiedzialnych za wtrysk paliwa oraz jego wspomożenie powietrzem, funkcjonujący w pojazdach marki Opel;
- AFS (Active Front Steering)- to układ wspomagający sterowanie pojazdem w trudnych warunkach oraz w przypadku ostrych zakrętów. Oznacza także tak zwane doświetlanie zakrętów poprzez aktywację dodatkowych świateł w trakcie poszczególnych manewrów;
- AFV (Alternative Fuel Vehicle)– pojazd zasilany alternatywnym paliwem;
- AHL (Automatic Headlamp Levelling)- stosowany w pojazdach Opla, oznacza automatyczne poziomowanie świateł;
- AHR (Automatic Headline Regulation)- odpowiedzialny za automatyczną regulację zagłówków w fotelach kierowcy oraz pasażera. Stosowany jest w najbardziej luksusowych modelach: Mercedes- Benz, BMW, Lexus;
- AHS-C/I (Advanced Highway Cruse Control/ System Information)- pierwsze oznaczenie wskazuje na udoskonalony system wspomagający jazdę na autostradzie, drugi natomiast, wspiera kierowcę w zakresie informacji o wypadkach, zagrożeniach oraz stanie nawierzchni;
- APS (Automatic Pilot System/ Parking System/ Automatisches Parksystem)- samochodowy system pilotujący jazdę, system wspomagający parkowanie oraz- dedykowana dla Audi A8- funkcja asystenta parkowania;
- AS (Abschleppschutz)- system stosowany głównie w BMW oraz Mercedesach, zabezpiecza pojazd przed odholowaniem przez osobę niepowołaną;
- ASD (Automatic Stop and Go)- system sterujący wyłączeniem oraz włączeniem silnika samochodu w trakcie postoju, np. na światłach lub pasach;
- ASR (Automatic Stability Regulation)- system podobny do ABS, jednak chroni przed poślizgiem jedynie koła napędowe;
B
- BA/ BAS/ BAC (Breake Assistant Control)- systemy wspierające oraz regulujące tryb i drogę hamowania pojazdu;
- BOOST– „doładowanie”; jest to system wspomożenia silnika dodatkową mocą;
C
- CAG (Computer Aided Gear Shift)- funkcja komputera pojazdu wspomagająca sterowanie skrzynią biegu. Stosowana w pojazdach sportowych z automatyczną skrzynią biegów lub w autach o jej bardziej skomplikowanej budowie. W pojazdach VW oznacza automatyczną skrzynię biegów. Oznaczenie używane jest zamiennie z DSG;
- CAL (Computer Aided Lightening)- system komputerowego wspierania oświetlenia;
- CAT (Catalyst)- katalizator;
- CATS (Computer Activ Technology Suspension)- komputerowe wsparcie sterowaniem zawieszenia;
- CDI (Common Rail Direct- Diesel Injection)-to oznaczenie silnika wysokoprężnego z bezpośrednim wtryskiem paliwa, który jest montowany w pojazdach marki Mercedes;
- CDL (Central Door Locking)- system automatycznego blokowania drzwi wykorzystywany w pojazdach marki Opel;
- CR (Common Rail)- oznaczenie wersji silników Diesla w pojazdach VW;
- CSR (Conti Safety Ring)- oznacza specjalną konstrukcję opony, która umożliwia jazdę na przebitej gumie. U różnych producentów stosowane są inne oznaczenia. Popularnie przyjęto także nazwę Run on Flat;
D
- D4D– silnik Diesla z wytryskiem bezpośrednim. Oznaczenie pojazdów Toyoty. Używany jest też skrót D4, D5 (Volvo) lub DTI (Opel);
- DPF (Diesel Particular Filter)- oznaczenie dotyczące tzw. suchego filtra cząstek stałych;
E
- EPS (Electric Power Steering)- elektroniczne wspomaganie kierownicą;
- ESC (Electronically Spark Control)- elektroniczna kontrola zapłonu lub sterowanie zawieszenia;
- ESP (Electronically Stabilisation Pass)- elektroniczny system odpowiadający za stabilizacji toru jazdy;
- ESR (Electrical Sunroof)- elektrycznie otwierany dach;
F
- FIRST (Fully Integrated Road Sfety Technology)- montowany w BMW zintegrowany system bezpiecznej jazdy;
- FSI (Fuel Stratified System)- stosowany w pojazdach VW i oznacza silnik benzynowy z bezpośrednim wtryskiem;
G
- GPS (Global Positioning System)- system nawigacji satelitarnej;
- GT (Gran Tourismo)- oznaczenie pojazdów o sportowej specyfikacji;
H
- HDC (Hill Descent Control)- system kontrolujący zjazd ze wzniesień, w który wyposażone są przede wszystkim samochody marki BMW oraz Land Rover;
- HP (Hydraulikpumpe)- pompa hydrauliczna;
- HUD (Head Up Display)- system wyświetlający parametry jazdy na przedniej szybie;
I
- ISIS (Intelligentes Sicherheits System)- inteligentny system bezpieczeństwa dedykowany dla BMW serii 7;
- IZA (Integriere Zund Anlage)- zintegrowany system zapłonowy stosowany w Toyotach;
J
- JTD– silnik turbodoładowany z bezpośrednim wtryskiem paliwa montowany w samochodach marki Fiat, Lancia oraz Alfa Romeo;
K
- KAT– skrót używany dla oznaczenia nieco starszych pojazdów wyposażonych w katalizator;
- KG (Keyless Go)- system umożliwiający uruchomienie pojazdu bez kluczyka;
L
- LLR (Long Range Radar Sensor)- długodystansowy czujnik radarowy montowany w BMW;
- LSP (Load Sensing Proportining)- system dostosowujący siłę hamowania do obciążenia pojazdu;
M
- MECS (Mazda Engine Control System)- system sterowania silnikiem dedykowany dla Mazdy;
- M- Hear (Mirror Heating)- podgrzewane lusterka;
- MPV (Multi Purpose Vehicle)- wielofunkcyjny pojazd samochodowy;
- MSR (Multi Slip Regulator)- system antypoślizgowy wykorzystywany podczas hamowania silnikiem;
N
- N (Neutral)- neutralna pozycja automatycznej skrzyni biegów;
- NW (Nockenwelle)- wałek rozrządu;
P
- P (Park)- pozycja do parkowania pojazdów z automatyczną skrzynią biegów;
- PAS (Power Active Steering)- wspomaganie układu kierowniczego/ adaptacyjny układ wspierający zmianę biegów;
- PD (Pumpe Duse)- to pompowtryskiwacze. Oznaczenie dotyczy silników Diesla, w które wyposażone są samochody grupy VW;
- PSM (Porsche Stability Management)- system stosowany w pojazdach Porsche, mający za zadanie stabilizację toru jazdy. Aktywowany jest po przekroczeniu określonej prędkości;
R
- R (Reverse)- pozycja automatycznej skrzyni biegów oznaczająca bieg wsteczny;
- RDS (Radio Data System)- system informacji radiowej. Skrót używany także dla urządzenia marki Delphi, wykrywającego zagrożenie w tylnej części pojazdu;
- RPA (Reifenpannenanzeige)- oznaczenie opony stosowane w BMW, wskazujące na stopień ich zużycia/ zniszczenia;
S
- SDI (Suction Diesel Injection)- wolnossący silnik Diesla. Oznaczenie używane w pojazdach grupy VW;
- SEA (System Easy Access)– system ułatwiający wsiadanie do pojazdu;
- SEVEROTRONIC– elektromechaniczne wspomaganie układu kierowniczego;
- SSS (Speed Sensitive Steering)- system wspomagania prowadzenia uaktywniający się po osiągnięciu określonych (wysokich) prędkości;
T
- TD4/ TD5– oznaczenia silników Diesla montowanych w Land Roverach;
- TWIN SPARK– system podwójnego zapłonu. Polega na zastosowaniu dwóch świec na cylinder. Stosowany w pojazdach Alfa Romeo;
U
- UMTS (Uniwersal Mobile Telecommunications System)- mobilny system telekomunikacyjny;
- UVW (Unload Vehicle Wright)- oznaczenie wartości masy pojazdu bez obciążenia;
V
- V6, V8, V12– oznaczenie silnika w układzie V cylindrów. Są one położone względem siebie pod kątem 60 stopni. Liczba po literze „V” wskazuje na liczbę cylindrów;
- VEZ (Vollektronische Zundangle)- oznaczenie charakterystyczne dla samochodów marki Peugeot. Wskazuje na w pełni elektroniczny układ zapłonowy;
- VP (Vacuum Pump)- oznaczenie pompy podciśnienia;
- V- TEC (Variabler Ventiltrieb)- oznaczenie silników ze zmienną fazą rozrządu. Skrót pojawiający się w silnikach Hondy;
W
- WANKEL– oznaczenie silnika Wankla, w którym znajdują się tłoki wirujące w komorach. Rozwiązanie charakterystyczne dla Mazdy;
- WHIPS– system montowany w siedzeniach pojazdów marki Volvo. Chroni kręgosłup przed uszkodzeniem w razie wypadku;
- WP (Water Pump)- pompa wody;
Z
- Zetec– silnik czterocylindrowy montowany w pojazdach marki Ford;
- ZMS (Zweimassenschwungrad)- koło dwumasowe.
Wskazana lista skrótów i nazw nie wyczerpuje w pełni tematyki, jednak wybraliśmy te najczęściej używane i najbardziej przydatne. Rozwój technologii oraz nowych systemów w jakie zaopatrzone są samochody powoduje, że nawet w obrębie jednego modelu, zastosowane rozwiązania mogą różnić się nazwą. Warto jednak przed wspomnianym wypróbowaniem przycisku przemyśleć, czy jest to konieczne oraz jakie ewentualne konsekwencje może to wywołać. A po części samochodowe oczywiście zapraszamy do nas na https://superparts.pl