Płyn do spryskiwaczy to obowiązkowy element w wyposażeniu każdego samochodu. Jego podstawową funkcją jest umożliwienie oczyszczenia szyb auta z różnego rodzaju zanieczyszczeń, takich jak pył, błoto, martwe owady czy strugi deszczu. Jest niezbędny, ponieważ podczas podróżowania samochodem kierowca napotyka wiele przeszkód, które ograniczają widoczność, a płyn do spryskiwaczy służy, by pomagać uporać się z nimi. Mimo spełniania tej samej funkcji wyróżniamy dwa główne rodzaje płynu do spryskiwaczy.
Letni i zimowy płyn do spryskiwaczy – czy można je mieszać?
Różnią się głównie temperaturą krystalizacji, ponieważ płyn na zimę musi wydajnie i efektywnie działać w niższych temperaturach. Minimalną wartością, przy której może ulec krystalizacji, jest temperatura dwudziestu stopni poniżej zera. Dodatkowo zimowy płyn do spryskiwaczy powinien radzić sobie z błotem czy śniegiem oraz musi być neutralny dla karoserii. Warto zainteresować się płynami oznaczonymi certyfikatami bezpieczeństwa B lub zgodności ITS. Zwiększają one dodatkowo bezpieczeństwo używania oraz dają pewność, że płyn do spryskiwaczy poradzi sobie nawet w najtrudniejszych warunkach.
Płyn na lato nie musi sprostać tak wysokim wymaganiom jak zimowy, więc w przypadku zakupu tego rodzaju można kierować się ulubionymi zapachami bądź składem. Musi on zwalczać jedynie nieszkodliwe pyły, martwe owady bądź strugi deszczu. Z uwagi na różnice w budowie chemicznej płynów nie wolno mieszać letniego z zimowym do stosowania podczas zimy, ponieważ zwiększa do ryzyko zamarznięcia płynu, a co za tym idzie naraża kierowców na potencjalne niebezpieczeństwo. Z kolei pozostałości w zbiorniku po okresie zimy mogą zostać wymieszane z płynem na lato, jednak alkohol etylowy zawarty w zimowym płynie do spryskiwaczy może działać drażniąco w wysokich temperaturach.
Ponadto, płyny można rozróżniać również na podstawie ich składu chemicznego, użytego alkoholu czy aromatu. Daje to możliwość zakupu takiego rodzaju, który sprosta indywidualnym wymaganiom oraz upodobaniom.